Star Trek - J.J. Abrams

16.05.2009. Print | Pošalji link

Vječna podjela na one koji vole sapunaste Lucasove ‘ratove’ i one kojima više odgovara cerebralni i statičniji SF ‘staza’ skoro da je dokinuta.

Novo lansiranje serijala koji je započeo 1966. i praktično kolabirao sredinom devedesetih vjerojatno je najočekivaniji filmski događaj godine: ne samo da Trekiji nisu izumrli, nego su tu i nove generacije, plus, štogod netko o tome mislio, “Zvjezdane staze” jesu žanrovski najznačajnija franšiza proteklog stoljeća s mnogobrojnim inkarnacijama u TV serijalima, filmovima i stripovima. Najave kako će se oživljavanje dogoditi u predpriči i događajima koji su prethodili svemu što o “Star Treku” znamo, nisu obećavale dobar nastavak, jer je upravo takvo scenarističko prekapanje po prošlosti u zadnjih nekoliko godina došlo na loš glas. Uputiti se u prethistoriju sa spisateljskog stajališta znači imati tek obligatoran kraj, dok je većina prostora slobodna za, kako se primjerice pokazalo sa “X-Men”, pompu i jurnjavu garniranu ljutim žanrovskim klišejima.

Jedanaesti “Star Trek”, bez podnaslova i bez broja u dodatku, već tako ogoljen sugerira novi početak ili barem početak koji misli ozbiljno. Za razliku od ostalih “što je bilo nekad” derivacija, ova koju potpisuje J.J. Abrams zaista jest nemalo osvježenje serijala, pri čemu se elegantno uskočilo ne u prvi “Star Trek: The Motion Picture” nego u fanovskoj bazi još obljubljeniji “The Original Series”. Uz mlade i nepoznate glumce, svježu krv i odmak prema akciji, što je bila ona glavna razdioba prema Georgeu Lucasu, nove “Staze” mire i jedno i drugo, ne odajući pritom dojam nasilno spojenih krajnosti. Iako nisu istraživački sabrane koliko bi rigidniji gledatelj očekivao, doza pameti ipak je uključena, dok se upravo najbolji dio odradio u karakterizaciji ekipe koja tek treba smjelo kročiti tamo gdje nitko kročio nije. Odluka o mlađim verzijama prvih i legendarnih castinga izvorne serije ne samo da poštuje vremenski slijed nego nudi i dobrodošli pomak u akciju. Prvi kapetan Kirk  bio je ženskar i zafrkant, baš kako je i prvi Spock bio skloniji odlascima izvan logike. Daljnjim serijalima, pa i filmovima, kapetani kultnog svemirskog broda postajali su sve više statičniji a same “Staze” znanstveno upućenije, ali i sterilnije.

Ono što radi novi “Star Trek” upravo je vraćanje na prvi korijen, odnosno transplantacija testosterona iz “Original Series”. Zato jedanaesti dio nakon godina čednosti, odmjerene mudrosti i finih vanzemaljaca koji štuju galaktičke kodekse i bonton, sada konačno uključuje seks, potjere, fizikalnost, ali i humor. Nova ekipa ima jedno opravdanje za to u mladosti, dok je ono drugo u činjenici da je serijal sam sebe potrošio sjedećim sastancima u kapetanovim odajama. I jedno i drugo imaju svoje mjesto, jer “Star Trek” je rijetko kvalitetan koncept koji promiče napredne vrijednosti i tolerantno mišljenje, no potonje, sada se pokazalo, ne mora isključiti akciju. Istraživati nove svjetove može se i brže, neprijatelju se može odgovoriti još snažnije, jer je i on sada još opakiji, poput izvrsnog Erica Bane u ulozi romulanskog zlikovca Nera.

Dosta česte zamjerke kako je akcija ovdje prevagnula, nisu potpuno bez pokrića: priča ima svojih slijepih ulica i Leonard Nimoy koji iz budućnosti dolazi u dva lagana poteza riješiti sve komplikacije, olako preuzima deus ex machina princip. No on ovdje i jest pravi deus ukoliko se malo bolje pročeprka po paralelnim svemirima i shvati što on govori o vjerovanju, ne nužno u više biće. Naravno, ovo je tek prvi film u kojemu se karakteri grade i upoznaju, i unatoč nekim sitnim problemima, lansiran je kako treba: ne oponaša bivši serijal, nego ga gradi na način koji je posve različit. Ili kako je to već spomenuto, DNA starih “Zvjezdanih staza” je sačuvan, a ovo zaista jest novi, drukčiji naraštaj.

Sedam dana u Zagrebu - Tijana Zinajić
Krešimir Rogina o arhitekturi osobno
Objavljen 'Abecedarij arhitekture Krešimira Rogine'