GODIŠNJI PREGLED: Film 2009.

01.01.2010. Print | Pošalji link

Javnost i analitičari složni su u procjeni ovogodišnje predsjedničke kampanje i kažu – bila je duga i dosadna.

Isto to, dugo i dosadno, može se reći za filmsku 2009., koja je poput svake godine imala isti broj dana, no oni su se činili neobično dugima. Jedan od razloga za takav subjektivan dojam jest i Hrvatski audio-vizualni centar, krovna institucija za raspodjelu novca filmašima, koja je još u prvom dijelu godine trebala raspisati natječaj za filmsku djelatnost. Nakon iznenadne i po zajednicu tragične smrti prethodnog čelnika Alberta Kapovića, HAVC je preuzeo dotadašnji anonimus Nikša Sviličić, čovjek kojega su i njegovi suradnici teško pamtili. U svojim prvim nastupima on je svima bio odnekud poznat, ali ne dovoljno i da se sjete otkud.

Sviličić je smatrao da je to njegova prednost: «Apsolutno sam svjestan toga i naravno da je to prva stvar koja mi je bila kamen spoticanja u mojoj odluci da se javim na natječaj za ravnatelja HAVC-a. Ali gledao sam to i sa druge strane. Zadnjih 15-tak godina bio sam u menadžment vodama i radio sam neke druge stvari. U datom trenutku učinilo mi se da je ovo zgodan božji putokaz da nadoknadim tih 10-tak godina izbivanja i da u roku od 4 godine pomognem sustavu da stane na noge koje zaslužuje. Usput ću biti u prilici sresti puno ljudi, razgovarati sa strukom, biti puno više u cehu nego što sam bio prethodnih godina i u nekoj mojoj vagi interesa mi je to sasvim dovoljno u razvoju moje kreativne osobnosti».

Kreativna osobnost Nikše Sviličića, čak i uz pomoć božjeg putokaza, iznjedrila je tek “Vjerujem u anđele”, hit za narodne mase u kojemu se Dolores Lambaša morala odlučiti čiju će poklonjenu ribu prihvatiti. Sviličić se poput pravog hrvatskog menadžera najprije pobrinuo za sebe, a tek onda za HAVC, i posljedično za hrvatski film. Spas je, naime, stigao doslovno tri dana prije isteka godine - 29. prosinca. Tada je konačno raspisan natječaj pa je tako domaća kinematografija u 2009. ali još više u nastupajućoj 2010. - spašena.

Ove godine kreativno su osobiti i bez božjeg putokaza bili filmovi posijani prethodnih ljeta, poput “Metastaza” Branka Schmidta, koji je i u kinima i kod kritike prošao dobro, da bi već u jesen bio dostupan i na kiosku kao DVD. Kiosk je, inače, novo mjesto valorizacije hrvatske kulture. “Metastaze” su, na opće čuđenje, naišle i na povoljan odjek skupina kojima se bave, pa su blagoslov dali i miroljubivi Bad Blue Boys. Schmidt, ovim filmom konačno izvučen iz kategorije posrnulih režimskih redatelja devedesetih, bio je toliko zadovoljan da je “našim dečkima” oprostio i natprosječnu uživljenost u sceni u kojoj se skandira “Za dom spremni”: «Imali smo grupu od dvjestotinjak Bad Blue Boysa na snimaju scene na Dinamovom stadionu i mogu reći da su bili fenomenalni, dobro organizirani i poslušno radili sve što smo se dogovorili. 'Za dom spremni' su 'spremno' prihvatili i vrlo zdušno su tu scenu odigrali. Mislim da je film upravo u tom nekom duhu koji će se njima dopasti.»

Hoće li se “našim dečkima” svidjeti i krema ovogodišnje Pule, festivala i mjesta s kojega se samo načelno lansiraju domaći hitovi, treba vidjeti, jer tek u idućoj godini na repertoar stižu “Crnci” Gorana Devića i Zvonimira Jurića. Taj bi naslov mogao ublažiti mentalne ožiljke nastale konzumiranjem novog filma Nevena Hitreca “Čovjek ispod stola”, sage o siromaštvu i tranziciji koju je dečko iz centra, opet radeći prema onome što otac Hrvoje napiše, smjestio u daleku i prijateljsku Dubravu. Među uspješnijim domaćim naslovima bile su i kolektivne “Zagrebačke priče”, koje pak dokazuju kako mladih i kvalitetnih imena hrvatski film ima, samo im netko, a u ovom slučaju je to bio Grad Zagreb i Boris T. Matić, treba dati šansu.

Antoniju Nuiću “Kenjac” nije bio prva šansa, ali je zato ni kriv ni dužan naletio na kolumnistički gnjev Denisa Kuljiša koji je izveo presedan u povijesti ovdašnje publicistike. Kuljiš je naime napisao ne samo osvrt na Nuićev film, nego i analizu cjelokupne kinematografije pogledavši samo foršpan za “Kenjac” i zavapivši glasno zatražio, ne božji putokaz, nego barem božju pomoć, jer mu je dosta “pretencioznih i sporih ruralnih filmova”, čega je Nuić recentna perjanica. Autor tog “pretencioznog” filma o ljudima koji su magarci i magarcima koji su ljudi, nije bježao od komentara: «Tekst sam pročitao i on je jasno rekao da nije gledao film, tako da je bilo dosta hrabro od njega dijagnosticirati na osnovu toga. Proširio je svoj spektar viđenja na cijelu hrvatsku kinematografiju i učinio je to poprilično krivo. Ali nekako sam iz tog teksta osjetio da se Kuljiš više obračunavao sa svojim kolegama novinarima i kritičarima, nego sa mnom, valjda je zato i uslijedio odgovor Jurice Pavičića u istom tom Jutarnjem listu. Bilo bi dobro da je Kuljiš bio i oko čega u pravu makar i na razini nagađanja, međutim, sve je to on dosta krivo shvatio.»

Spomenuvši domaće, teško je ne spomenuti Pulu, koja barem po izdašnom financiranju i dalje drži svoju poziciju velebno važnog mjesta hrvatske kulture, što pripadajuće Ministarstvo redovito nagradi kojim milijunčićem kuna. No, za razliku od rasipne ljetne zabave u Areni kojoj novac nikad nije bio problem, ostatak festivalske scene već je debelo osjećao ekonomsku krizu. Iako je premijer, trenutak prije misterioznog, čak i filmskog bijega, uporno govorio da je nema. Unatoč skromnijem financiranju, nekoliko važnih festivala i ove je godine dokazalo svoj status, čak ga i kvantitativno podebljavši: sve veći i važniji je Zagreb Film Festival, ali i ZagrebDox i Animafest, dok je osobito propulzivna nekomercijalna scena, gdje 25FPS, Human Rights Film Festival i Filmske mutacije pokazuju kako svaki, pa i najčudniji naslov, svoju publiku ipak ima.

Među potonje bi se mogao ubrojiti i Tabor Film Festival, no on je nakon posljednjeg izdanja ukinut, kao čin protesta zbog posvemašnjeg ignoriranja lokalne zajednice. Motovun, nekoć omiljeno ljetovalište političara, mladih zagrebačkih urbanih profesionalaca i Jamiea Bella, iz usta je Igora Mirkovića prvi javno izrekao do tada Hrvatima rijetko poznatu riječ – recesija. «Recesija, neimaština i siromaštvo su ključne riječi ovogodišnjeg programa», kazao je Mirković na otvorenju, «međutim, naše je mišljenje i uvjerenje da kada bi netko neupućen došao u Motovun da se to neće vidjeti jer imamo jednak broj filmova, kina, projekcija i koncerata. Nekim ćemo malim mađioničarskim trikovima koje smo naučili od sveznadara sa Wall Street-u uspjeti napraviti da sa malo novaca sve izgleda normalno.»

I sve bi zaista bilo normalno da scenu nisu potresle i neke loše vijesti. Nezanemarivu će publiku zauvijek imati Zvonimir Berković, koji je ovog ljeta preminuo, ostavivši iza sebe filmografiju koja se s pravom smatra jednim od posljednjih velikih opusa hrvatskog filma. Zoran Tadić, koji je otišao još ranije od Berkovića, ove godine je dočekao svoje ukoričene “Oglede o hrvatskom dokumentarcu” i to u izdanju iznimno aktivnog Hrvatskog filmskog saveza. Ovoj obaveznoj literaturi može se pridodati još jedno važno izdanje, “Za ideju – protiv stanja”, knjiga i DVD-ROM koji su objavili novosadski autori, ali se posredstvom ovdašnjeg Dokukina Croatia i udruge Restart može nabaviti i u Hrvatskoj. Iscrpno istraživanje koje se bavi djelom Želimira Žilnika gotovo da je pokazni primjerak kako treba dostojno pratiti važna imena filmske kulture, u ovom slučaju, one s područja dokumentaristike.

Naravno, kad se dotakne dokumentaristiku, u Hrvatskoj je nezaobilazno ime Nenad Puhovski, ali i Factum, koji je jedini, i to javnim pismom, reagirao na “Natječaj HRT-a za nabavu dokumentarnog filma od neovisnih producenata”. Igrajući se pravog hrvatskog kapitalista, koji je za par tisuća kuna gospodar svega živog i neživog, HRT je sam sebi propisao mnoštvo beneficija, od toga da može samovoljno prekrajati scenarij, napustiti projekt ako mu se prohtije, a kasnije ga premontirati i pustiti u komadićima, ne nužno tim redoslijedom. Ili kako već Mirjana Rakić u “Reporterima” odluči, a Đelo Hadžiselimović odabere. Puhovski je ponovio ono što bi na javnoj televiziji odavno trebali znati: «Svaki film je autorsko djelo od prvog do zadnjeg kvadrata i nitko ne smije u to autorsko djelo bez izrazite pismene dozvole autora intervenirati. To je zakon i toga se trebaju svi držati, pa i Hrvatska televizija. Ako to oni ne rade, onda bi onaj tko zastupa film trebao protestirati, tražiti odštetu i zahtijevati da se film ponovno prikaže, ali u cijelosti.»

Prikazivanje filma u cijelosti nije samo pitanje HRT-ovih škara, nego i veselih multipleksa. Predvodnik korporativnih trendova u tome je “Cinestar”, koji i dalje sjekirom prelama filmove na dva dijela ako su duži od dva i pol sata, kako bi mlađarija napunila zalihe kokica, ispraznila Coca-Colu iz mjehura ili se tek nonšalantno prešetavala. U nasilno izvedenim 15-minutnim pauzama ni 3-D nije bio svetinja, što se dogodilo i “Avataru” Jamesa Camerona, navodno kvantnom skoku u produkciji, ali puno manjem kvantnom u sadržaju. No, to masovnom ukusu nije smetalo, pa su pri vrhu lista gledanosti i obligatorne animirane uspješnice. Od onih poticajnijih, našlo se u 2009. filmova koji će se zaista pamtiti, poput braće Coen i “Ozbiljnog čovjeka”, Eastwoodovog “Gran Torina”, SF-a “Distrikt 9”, oživljenog Mickeyja Rourkea u “Hrvaču” ili “Nemilosrdnih gadova” Quentina Tarantina.

Pomlađene “Zvjezdane staze”, osim u prethodnoj kategoriji, pri vrhu su i jedne druge liste, one najviše piratiziranih filmova godine i to prema ukupnim rezultatima torrent tražilica. Dok se producentima od te ideje diže kosa na glavi, ostaje nepobitno nekoliko već dokazanih postulata internetske generacije: prva je, ako nešto ne valja, nitko to i ne želi ukrasti, a druga kaže kako su oni koji najviše filmova skidaju s mreže, upravo i oni koji ga najviše kupuju na DVD-u ili gledaju u kinima. Na tu činjenicu, kao i na cijelu hrvatsku filmsku 2009. godinu valja tek reći – pametnome dosta.

Vjerujem u anđele - Nikša Sviličić
Završio Pula film festival 2009.
Pula Film Festival raspodijelio nagrade bez kalkuliranja