Knjiga iskupljenja - Albert & Allen Hughes

22.01.2010. Print | Pošalji link

Nekad davno, kobna je bila 1984., nakon toga se plašilo prelaskom milenija, da bi - konačno i očekivano - i 2012. postala mistična Baba Roga.

Kraj kalendara se bliži, odumire staro, dolazi nešto novo, i eto razloga da se pravedne i kreposne holivudske momke upregne u spas svijeta kao takvog.

Milenij je od Sotone sâmog golim rukama spašavao Schwarzenegger, dok se 2012. dosad izmaštalo kao visokubužetni prasak, u kojem CGI inženjeri veselo dižu civilizaciju u zrak. Istim motivom straha od budućeg hrani se i «The Book Of Eli», u nas prikladno prevedena kao «Knjiga iskupljenja». Spasitelj je ovaj put Denzel Washington, a sve nepoznanice oko toga što i kako on to radi nestat će kao rukom odnesene ukoliko se baci pogled na filmografiju ovog mezimca Oprah Winfrey. Denzel, naime, voli da su mu uloge pravedničke, bezgrešne i besprijekorno spomenički uglancane. On ih igra bez sumnje, zastranjenja i naličja, a ako mu se to ipak dogodi, čeka ga Oscar. Za «Knjigu iskupljenja», ako je pravde, neće ga dobiti.

Ono što bi filmofila ovdje razveselilo jest činjenica da, nakon duge pauze, možda i malo ironično upravo one nakon ekranizacije grafičke novele «Iz pakla», jedan naslov kolaborativno potpisuju braća Hughes, Albert i Allen. Još od «Mrtvih predsjednika» postavili su se kao tandem koji uvijek radi sa zanimljivom premisom, ali ne uvijek i s najboljim ishodom. Ono što ispadne, međutim, nikad nije dosadno, ali zna biti prilično manjkavo, što se dogodilo s «Knjigom iskupljenja». Ona na koncu, vjerojatno nenamjerno, izgleda kao proizvod Denzelovog tima za odnose s javnošću.

Tanašna fabula ovog stilski modernog westerna ima potpun oslonac na spašavanju jedine preostale kopije Biblije na zemlji, a naslovni lik toliko je uzvišen svetac, da se kadar u kojem zbog nedostatka vode pokušava očistiti međunožje čini kao ultimativna blasfemija. Ostatak je također nenadahnuta žanrovska propovijed. Denzel kao Eli, u vremenu nakon nedefinirane nuklearne apokalipse, klasičnim postupkom filma ceste nosi svoj ruksak s Biblijom. Usput sreće negativce, napuca ih, i tu i tamo odrecitira koju poslanicu, dok erotske nasrtaje Mile Kunis, jedine koja ima sapun i šampon, svećeničkom mirnoćom odbije.

Najbolji filmovi jake religiozne tematike, poput Scorseseovog «Posljednjeg Kristovog iskušenja» ili Gibsonove politički nekorektne slasher-horror «Pasije», uključivali su barem naznaku sumnje ili nesigurnosti u Svevišnjeg. Denzel nema tih problema - s lakoćom se rješava zlikovaca, a dodijeljene su mu i moći stripovskog super-junaka nacrtanog na Kaptolu, pa mu ni direktan metak ne škodi. Glavni oponent Gary Oldman ne uspijeva mu preoteti Bibliju, pa u bijesu reciklira sve svoje manire pametnih zločinaca i iz čiste frustracije mlati ostarjelu divu «Flashdancea» Jennifer Beals. Naravno, čeka ga relativno zgodan obrat na kraju, no nije problem u Oldmanu, nego u potpunom nedostatku životnosti glavnog lika, koji, čela uzdignutog, zna da je on «The One».

Bez otkrivanja kraja, valja reći da bi ovaj čudan nastavak ideje za «Fahrenheit 451» zaista imao potencijala da je scenarij napisan drukčije, s manje evidentnih grešaka i grubih nelogičnosti. To su, primjerice, nedefiniranje rata koji je doveo do kraja svijeta, činjenica da su svi nakon zračenja zdravi i tek malo prljavi, te da su masovno spaljivanje knjiga i «svjetlost s neba» koja je dovela do kraja potpuno nepovezani. Kako i biva sa slabijim izdancima braće Hughes, kadar, montaža i stil prve su klase, škripeća elektronika u soundtracku sjajna, a sve to ne traje predugo i može se bez većih problema odgledati.

Sva dublja pitanja o povezanosti religije i nasilja, ili finala koji povezuje grad kojeg Crkva zbog liberalnosti smatra «Sodomom i Gomorom», a u kojem se događa novi uzlet kršćanstva – prekrižite, zaboravite i pravite se da niste ni pitali. Denzel takve dubioze ne trpi.