Pirati s Kariba: Na kraju svijeta (Pirates Of Caribbean: At World's End)

26.05.2007. Print | Pošalji link

U relativno kratkom roku "Pirati s Kariba" dogurali su do trilogije, razmak između posljednja dva filma je najmanji i iako to nije i ne mora biti pravilo, žurba je učinila svoje.

Posljednji, ali vjerojatno ne i zadnji dio ove sage, nazvan "Na kraju svijeta", možda je zadovoljio kriterij prodaje i napunio blagajne, no postavlja se pitanje koliko je puta moguće prevariti publiku, pa da ona opet naivno i pomalo halapljivo proguta mamac. Prva dva dijela uspostavila su ovaj visokoparni hollywoodski proizvod kao odmak od pravila, mjesto za fini pomak od gramzive dolarske neosviještenosti do vidljive subverzije. Jack Sparrow, glavni lik i središte slojevite "swashbuckling" zafrkancije, uistinu je jedini razlog zbog čega je ovaj serijal bio uspješan, a radi se, po mnogima, i o najboljoj ulozi Johnnyja Deppa uopće. I što se dogodi "Na kraju svijeta"? Kapetan Sparrow postane sporedni lik, a "Pirati s Kariba" zamorna, troma parlaonica u trajanju od gotovo tri jedva podnošljiva sata.

Hvaleći se etiketama "raskošan", "skup" i "spektakularan", producenti novih "Pirata" svrstali su se u kategoriju prodavača magle kakvih u svijetu ambicioznih nastavaka ima i previše. Možda njihov sapun pere najbolje, možda njihovo pivo ima najimpresivniju pjenu, ali na platnu, u trenutku kada valja ispuniti olako dana obećanja, to se nigdje ne vidi. Većina vremena u filmu protječe u znaku statičnih prepucavanja donedavno sporednih likova koji bi trebali objasniti svaki parcijalni zaplet, i to ne samo ovog nastavka, nego cijele trilogije. Namjera je možda plemenita, no idejno ovu zgodu spušta na razinu DVD dodatka, gratis snimaka sa prošlih putešestvija kojima nije cilj zabaviti nego informirati. Kad ta zadaća bude ispunjena mislilo se kako sve to otvara prostor za nove scenarističke začkoljice, jer, kao, prijašnje su sada jasne, pa zašto onda likovima koji su zamjenili strane negativaca i pozitivaca, ne dopustiti još jednu šetnju po horizontali. Što je sasvim u redu, ali ta šetnja ne događa se samo još jednom, nego puno više puta od toga. Na kraju, tko je koga, sa kime i kako, postaje ultimativno nebitno, jer šef parade Jack Sparrow statira "u kukuruzu" rašpajući nokte dok ova usporena povorka ne prođe.

Osim završnog okršaja, koji bi konačno trebao opravdati oznaku "spektakularnosti", a u kojemu sudjeluje cijela flota brodova dok se iz nepoznatog razloga bore samo tri, valjda da bi se ostali odmorili od drijemeža, u novim "Piratima" akcije tipične za izvorni žanr nema, čak ni u ironiziranom izdanju. Vrhunac travestije, po kojemu su "Pirati" također znani, zasigurno više nije činjenica da Sparrow izgleda kao kabaretski queer izvođač, nego podatak da u epizodi gostuje živi vampirski leš Keitha Richardsa u ulozi kapetanovog oca - radikalno odglumljen kao živi vampirski leš Keitha Richardsa. Ova epizoda, troma i neatraktivna kao i ostatak filma, zabija klin u bezidejne i bauljajuće lignje, zvjezdače i škampe, koje više nisu ni zastrašujuće, nego tek ustajale nakon otkucaja podneva, kada čak i na Dolcu neprodanim plodovima mora pada cijena. Zla i osvetoljubiva božica Calypso, u trenutku kada se njen bijes oslobodi i kada se opet naivno očekuje kakav-takav crescendo, naraste do veličine divovske žene, nešto promrmlja i napusti scenu, pretvarajući se u još jedan štand na Dolcu, ali sada s rakovima. No i oni ne napadnu nikoga, nego u miru i tišini demonstrativno odu.

Toliko o suspensu, napetosti, mračnoj strani "Pirata s Kariba" i članu vampirskog penzionerskog benda kojeg Milan Bandić nikako ne uspijeva dovesti kako bi svirali na radost Zagrepčana. "Na kraju svijeta" vjerojatno neće biti kraj ove riblje franšize, niti valja promijeniti načelno pozitivno mišljenje o minulom radu redatelja Gorea Verbinskog, kao ni to da su prethodna dva dijela vrlo dobri filmovi. Ovaj najnoviji sklepan je da bi zaradio novac i to vjerojatno dobro čini. Publike koja je u samo godinu dana zaboravila kako bi lignjun Davy Jones trebao biti opasan i zanimljiv zlikovac, a Jack Sparrow vrckavi i cinični zafrkant, očito je sasvim dovoljno.