Cirkus između Viteza i Kralja

17.10.2008. Print | Pošalji link

Kaže se da nije vijest da je pas ugrizao čovjeka, nego obratno.

Ali, nije više vijest niti da Zlatko Vitez Histrionski dom smatra Vitezovim domom, ili jednostavnije rečeno – privatnom prćijom iz koje može istjerati bilo koga i bilo kada, bez obzira na ugovorne obveze, status gradske kulturne institucije ili – elementarnu pristojnost.

Kazalište koje je prije nekoliko godina gotovo iznova podignuto na mjestu starog kina Apolo, Grad Zagreb obnovio je novcem poreznih i prireznih obveznika, s namjerom da dvorana trajno ugošćuje sve neovisne kazalištarce, skupine i inicijative. Ustanova je nazvana Histrionski dom u čast Glumačke družine Histrion, iako nije baš u potpunosti točna informacija da je ona taj krov nad glavom dobila nakon tri desetljeća beskućništva. Naime, baš kao i Zlatko Vitez, članovi Histriona bili su ili još uvijek jesu na angažmanima u gradskim kazalištima ili u HNK, a danas su u časnoj glumačkoj, dok je Vitez u saborsko-ministarskoj mirovini.

No, svoje kazalište, kako ga on zove i kako se u njemu ponaša, i dalje ima. S Histrionskim domom trajno se događaju nesporazumi ovakve vrste, u kojima Zlatko Vitez pokazuje nasilničku narav i nesklonost kompromisima bilo koje vrste. Redom, dakle, voditelj gradske ustanove koja bi trebala biti na usluzi i drugima, a ne samo produkcijama i prijateljima Histriona ili Zlatka Viteza, ne poštuje potpisane ugovore ili besplatne termine koje je Grad obavezan dati neovisnim skupinama, a čak i kad pristane, uvijek se pojavi neki problem. Ili nije zadovoljan najmom, ili terminima proba, ili pak, što je najčešće, sam sobom, pa kritičare ne želi pustiti u, kako kaže, svoje privatno kazalište ili, kao što se dogodilo danas, gostujuće umjetnike i njihovu opremu izbaci na kišu. Dogodilo se to američko-francuskoj skupini Libertivore, koji su nastupom u Histrionskom domu sutra trebali otvoriti 4. Festival novog cirkusa, a sad je pitanje hoće li i – gdje.

Doduše, u slučaju Festivala novog cirkusa skandal nije iznimka. U svojem četvrtom izdanju,  on se potrudio da mediji po četvrti put ne nasjedaju samo na kvalitetni program nego i «popratne sadržaje». Prijašnjih godina to su bili problemi s financiranjem, nemogućnost korištenja prostora gradskih kazališta, a lani se navodno dogodio i jedan šamar. Stoga, iako je jasno da Ivan Kralj i ovoga puta pokušava pozornost skrenuti na novi cirkus, čini se da je cirkus ipak dosta star, a sve više i očekivan.

To, međutim, ne znači da od Histrionskog doma kao javne ustanove, a ne privatne kuće jednog viteza koji je zaboravio viteštvo, treba odustati. Ponovno dakle, treba javno pitati Gradski Ured za kulturu, obrazovanje i sport je li zaista Histrionski dom prvo pravo privatno kazalište u Hrvatskoj? Jer ono to nije, samo što Zlatko Vitez nikako da to shvati, a svi koji bi trebali kontrolirati i njega i, što je još važnije, funkcioniranje Histrionskog doma, prave se da to ne vide. Prije pola godine također je izbio skandal u Ilici, kad Vitez nije htio pustiti kritičarku Novog lista Natašu Govedić na predstavu iako je imala ulaznicu, na što su se gradske kulturne strukture zapravo oglušile. Vidjet ćemo hoće li tako biti i ovoga puta….

Kad je netko nedodirljiv, onda je jednostavno nedodirljiv. Ta činjenica međutim postavlja nekoliko pitanja. Prvo je očito i glasi «Kako je takva situacija uopće moguća?». Na to pitanje Duško Ljuština već godinama ne odgovara, pa neće ni sad. Drugo je međutim nešto kompleksnije, jer je svaka suradnja s Vitezom i Histrionskim domom potencijalno opasna za projekt, bila to predstava ili festival, ali je zato i potencijalno korisna. Ako se ništa ne dogodi, i Zlatko Vitez začudo ostane miran, program se održi u prividu atmosfere mira i veselja. S druge strane, ako Vitez pokaže svoju pravu ćud, eto medijskog cirkusa i posljedične promocije kakvu neovisni kulturnjaci ne mogu ni sanjati. Ili mogu, zato što postoji Zlatko Vitez.

Ženski cirkus kao glavna tema Festivala novog cirkusa
Festival novog cirkusa - peti put
Ivan Kralj poslužio Kupusov list