Razloga 4 - Edward Clug

01.04.2009. Print | Pošalji link

Zagrebački HNK po nekoj je tradiciji "repertoarno", "lektirno" kazalište, i to je tradicija koju intendantica Ana Lederer ne dovodi u pitanje.

No, to i nije problem – i "lektira" može biti ne samo dokument prošlosti, nego i poticaj za razmišljanje i promišljanje u i o sadašnjosti. To je, međutim, kriterij na kojem velik dio HNK-ovih predstava pada – umjesto provokacije, u najboljem smislu te riječi, one predstavljaju uredne konfekcijske proizvode za nezamjeranje. Jer, kazališnu blagajnu treba napuniti, pa, ako to znači raditi predstave koje će biti neopterećujuća razbibriga za onaj dio publike koji od kazališta ništa više niti ne očekuje, onda će Ana Lederer upravo tako krojiti svoj repertoar.

Proboji u takvu koncepciju su ipak mogući, i to zato što intendantica ipak pokušava stvoriti privid kakve-takve suvremenosti svog teatra. Vjerojatno je zbog toga, u suradnji sa svojom ravnateljicom Baleta Irenom Pasarić, pozvala rumunjskog koreografa Edwarda Cluga da pripremi novi naslov s baletnim ansamblom. Logika je, po svoj prilici, bila zadovoljiti formu iskorakom – ne prevelikim – u suvremeniji plesni izraz, i to s koreografom čije će blistave međunarodne reference HNK-u donijeti dodatnu medijsku pozornost.

Na tome bi sve i stalo, da Clug nije svojom predstavom "Razloga 4" stvorio kazališni čin koji je, zapravo, unutar HNK-ovog repertoara puno subverzivniji nego što bi se to moglo isprva činiti. Jer, na površini sve izgleda i zvuči bezopasno, s minimalističkom i apstraktnom scenskom opremom i glazbom i još apstraktnijom i nenarativnom koreografijom. Na prvi je pogled, dakle, riječ o nizanju oku i uhu ugodnih i neprovokativnih slika, što bi se, dakle, trebalo idealno uklopiti u općenitu umjetničku politiku nacionalnog kazališta.

Takva prividna ispražnjenost od svakog konkretnog znaka u ovom je nadrealnom scenskom svijetu, međutim, podloga na kojoj je otvoren velik prostor za punjenje značenjima. Clug vrlo snažno progovara o suvremenosti, a učinak je tim veći upravo zbog toga što njegove poruke nisu rezultat nedvosmislenih signala, nego proizlaze iz toga što je gledatelj prisiljen sâm promišljati ono što mu je ponuđeno tek u naznakama. Svi su elementi njegove predstave podređeni tom cilju. Glazba Milka Lazara, koju uživo izvodi na pozornici u suradnji s violinisticom Jelenom Ždrale, uvelike se temelji na obrascima minimalizma. No, oni ovdje govore o idejama osiromašenom vremenu, dok proboji iz takvog okvira pokazuju da je ipak moguć otpor prema tom i takvom okruženju. Vrlo jednostavna scenografija stalno sputava plesače u strogo postavljene okvire, koji ne ograničavaju pokrete, nego njihovu vidljivost, što je postupak koji također nije bez određene simbolike. A i ovdje se, kao i u glazbi, te okvire nastoji probiti, dok se u međuvremenu maksimalno koriste mogućnosti ekspresije u takvom ograničavajućem kontekstu.

I tu dolazimo do sâmog pokreta, čija je snaga potcrtana njegovim drastičnim kontrastom u odnosu na druge scenske elemente. Jer, dok su glazba, scenografija, a k tome i kostimi i oblikovanje svjetla minimalistički, koreografija je razrađena i intenzivna, čak i kada se pokret događa u mjestu, što je slučaj u većem dijelu predstave. I opet je ovdje riječ o postupku kojim će se pokazati da pojedinac, utjelovljen u plesaču, može, ako želi, izraziti sebe, ali i uspostaviti odnos s Drugim, bez obzira na situaciju koja ga sputava. To je i osnovna poruka koreografije "Razloga 4" – prepoznatljiva samosvojnost, kvalitetna komunikacija i kreativna provokacija mogući su i u najnepogodnijem okruženju. To okruženje može, izolirano gledano, biti sâmo kazalište, ali i čitav svijet u kojem živimo. A to znači da je u ovoj predstavi kazalište zaista postalo slikom svijeta u malom – što se u HNK-u, ali i hrvatskom glumištu općenito, još uvijek prerijetko događa.

Vragolasta djevojka - Vladimir Derevianko
'Razloga 4' - nova plesna predstava
Razloga 4 – koreografija jedna