Peti instrument - Svebor Sečak

01.07.2009. Print | Pošalji link

Ako je netko kvalitetan izvedbeni umjetnik, ne mora značiti da će jednako kvalitetan biti i u autorskom radu.

Nažalost, upravo je to osnovni zaključak koji se nameće nakon sinoćnje baletne večeri u HNK-u, kojom je prvak Baleta te kuće Svebor Sečak obilježio tridesetu obljetnicu svog umjetničkog djelovanja. Čitav je događaj bio podijeljen u tri dijela, od kojih je svaki bio posvećen jednom od područja djelovanja ovog umjetnika – plesačkom, koreografskom i organizacijskom. Ovaj potonji odnosi se na Baletnu trupu Croatia, koju je Sečak osnovao prije petnaest godina, pa je izvedbom njene najdugovječnije predstave, "Plesa kadeta", ujedno obilježena i ta obljetnica.

I tu su Sečakove zasluge, premda najmanje izravno vidljive, zapravo najveće. Jer, njegova baletna trupa već godinama daje plesačima iz HNK, ali i izvan njega, priliku za dodatno usavršavanje i, što je još bitnije, češće javno nastupanje. Predstave u produkciji te trupe pritom imaju dvije bitne temeljne odrednice – instruktivnost i mobilnost, zbog čega od njih profitiraju i sâmi plesači, ali i publika u sredinama koje nemaju financijskih i infrastrukturnih mogućnosti ugostiti velike baletne produkcije. Estetske odrednice predstava poput "Plesa kadeta" su, naravno, podložne raspravi, no njihova je društvena funkcija nedvojbeno vrijedna.

Što se tiče Sečakovog aktivnog plesačkog rada, on je predstavljen kolažem pod naslovom "Kad je kraj početak", preuzetim iz istoimene skladbe Sanje Drakulić, koju je uživo na pozornici izvodio Kvartet Rucner. Nažalost, Sečak je ovdje sâm sebi napravio medvjeđu uslugu. Naime, u tom se programu uživo pojavio nakratko samo dva puta, citatima iz baleta "Giselle", jednom se sâm prošetavši pozornicom, a drugi put protrčavši među članicama HNK-ovog baletnog zbora. U međuvremenu, gledali smo video kolaž s isječcima iz njegovih ranijih nastupa. Ugođaj je pritom bio morbidan, jer je čitava stvar manje nalikovala svečanosti, a više komemoraciji, čemu treba pridodati i pomalo groteskan učinak ubrzanog reproduciranja video zapisâ.

Ipak, središnji je dio večeri bio Sečakov koreografski projekt "Peti instrument". Temeljna zamisao sudjelovanja gudačkog kvarteta, kojem će se, kao peto "glazbalo" pridružiti plesač ili, u jednom slučaju, pjevač, sigurno ima potencijala, no, pitanje je jesu li oni iskorišteni. Jer, za početak, unutrašnja je dramaturgija narušena već i vrlo eklektičnim izborom glazbenih djela, čija je, u osnovi, jedina poveznica sastav gudačkog kvarteta. A glazbenoj se nekoherentnosti odgovorilo i jednako nekoherentnim koreografskim slogom, u kojem je moguće prepoznati citate i parafraze niza umjetnika s kojima je Sečak surađivao, ali je teško pronaći ikakvu dosljednost, a kamoli koreografsku vlastitost.

Naravno, čitava se obljetnica mogla obilježiti i drukčije – recimo, izvedbom nekog od baleta koji su još uvijek na HNK-ovom repertoaru, a u kojem bi slavljenik imao neku veću ulogu. Mogla je to, u krajnjoj liniji, biti i nedavno postavljena "Vragolasta djevojka", predstava koju, slučajno ili ne, Svebor Sečak prešućuje u upravo objavljenoj svečarskoj monografiji. Također, ako to nije bilo moguće, mogla se obnoviti i neka od njegovih ranijih uspjelijih koreografija realiziranih s Baletnom trupom Croatia. No, nije napravljeno ni jedno ni drugo. Stoga, ako je već slavljenik na kraju sinoćnje svečanosti izjavio kako odmah počinje vježbati za svoju 35. obljetnicu, možda ne bi bilo zgorega da se, osim vježbanja, posveti i njenom temeljitijem osmišljavanju.

Vragolasta djevojka - Vladimir Derevianko