Sve što je dobro i pametno - Dražen Šivak

26.10.2007. Print | Pošalji link

Od Majora Toma, do aktualne svemirske avanture Pipsa, astronaut je u popularnoj kulturi nerijetko korištena metafora za izdvojenost, drukčiji pogled i mogućnost introspekcije koja nadilazi svakodnevne ili ovozemaljske okvire.

Nije, međutim slučajno putovanje svemirom i najčešći dječački san, barem u ono vrijeme kad u dječačke snove ne dolaze neke svjetovnije teme. O tome koliko nas nekadašnji snovi određuju, i o trenutku kad ih treba otpisati, i konačno odrasti, govori nova predstava naslova «Sve što je dobro i pametno», nastala u suradnji kompanije koja se zove Grupa i Teatra EXIT.

Grupu vodi Dražen Šivak, koji se kao iskusni sudionik projekata Nataše Rajković i Bobe Jelčića, a kasnije i Zijaha Sokolovića, autorski osokolio, ne samo u značenjski pogodnom prizvuku, i odlučio za samostalnu akciju. Uspjeh «Usporavanja» i «Nesigurne priče» pa i EXIT-ove predstave «Pas, žena, muškarac» pokazao je kako se otvorenim, improvizatorskim i naizgled neproduktivnim, a zapravo vrlo produktivnim radom s izvođačima-suautorima, može postići puno. Međutim, traži li se najsličnija produkcija suradnji Grupe i EXIT-a, bio bi to ipak naslov «To samo Bog zna». Poveznica i pravi razlog sličnosti strukture i pojavnosti tadašnje i ove najnovije predstave nije samo duhu mjesta, nego i dramaturginja Olja Lozica, čiji je odnos prema zbilji u kazališnom kontekstu uvjetovan nekolicinom faktora, među kojima su i suradnja s EXIT-om, i posao pridružene suradnice u radu na glumačkim klasama Akademije dramske umjetnosti.

Koliko god ta suradnja bila plodna, i nesumnjivo korisna, «Sve što je dobro i pametno» ponovno postavlja isto pitanje koje se vuče kroz većinu recentnog EXIT-ovog repertoara – gdje je razlika između produkcije samostalnog kazališta, koje vjerojatno pokušava živjeti od svojega rada, i razrađenog ispita s ADU ili postdiplomske radionice. Bez obzira na odgovor, računica je jasna: glumcima koji žele istraživati nedostaje prostor za igranje pred publikom, a sam EXIT je, čini se, u kreativnoj krizi. Unatoč tome, «Sve što je dobro i pametno» nikako nije produkcija koju treba odbaciti.
Između izvođačkih autobiografija stilski različito upetljanih u predstave Anočića ili tandema Jelčić-Rajković, Grupa se odlučila za srednji put, koji te bitne osobne trenutke križa s jednostavnom duhovitošću jednog «Shakespearea na EXIT». To je možda i prihvatljivo kad je riječ o pukoj zabavi, ali nikako kad je inspiracija za predstavu knjiga Marka Haddona «Neobičan događaj sa psom u noći», koji opisuje unutranje svjetove autističnog dječaka. Iako u autizam nije ulazila, kad dotakne bitne probleme, na primjer neurozama rezultirajuću represiju školskog sustava ili susjedsko okruženje kojem vlastiti  problemi ograničavaju empatiju i komunikaciju, Grupa se povlači u dosjetku i geg, ili napravi  glazbenu stanku u kojoj glumci izlaze iz svojih uloga. Međutim, nakon toliko glumačkih ogoljavanja, pitanje je koliko ono više ima smisla, jer nazovi eksperimenata, koji sve više postaju tek ponavljanje prokušanog recepta, već ima dovoljno, čak i u institucijama koje se ne mogu pohvaliti EXIT-ovom reputacijom.

Tako se i na formalnom planu ponavlja raskorak između ozbiljnog bavljenja ozbiljnom temom, i još jednog razigranog listanja obiteljskih albuma i melankoličnih sjećanja na djetinjstvo. Sama tema ove predstave, dječak koji drukčijim očima promatra svijet, zaslužuje obradu koja je zagledana u sebe, ali predstava ipak oscilira između pokušaja da se slijedi dvije potpuno različite, iako jednako zanimljive struje. Dok se Olga Pakalović, Marko Makovičić, Dražen Šivak i glumački dugoprugaš koji još uvijek raste, Jerko Marčić, prisjećaju odgoja i školovanja, Marija Škaričić ostaje i u njihovoj igri, pa i u cijeloj predstavi, izdvojena. Kako je njezin lik Christofer i jedina jasna poveznica s Haddonovom knjigom, može se reći da je i na dramaturškom planu inkluzija ostala uglavnom neuspješna. No, barem je pokazano kako i «astronauti», oni koji su i u zemaljskim šetnjama kao skafanderom odijeljeni od atmosfere, imaju bogat unutarnji život. Nije dovoljno za predstavu, ali jest za poruku, pa je zato «Sve što je dobro i pametno» samo još jedan u nizu glumačkih autorskih radova Teatra EXIT, koji zaslužuju publiku ali ne i uvrštenje u antologiju.

Bojan Čićić otvara drugu polovicu Amadea
'Inkontinent TV' - monodrama Ranka Zidarića
Monodrama Ranka Zidarića - adut Scene Amadeo