Pepeljuga - Derek Dean

30.10.2007. Print | Pošalji link

Za nekadašnjeg se ravnatelja Baleta zagrebačkog HNK Dinka Bogdanića često tvrdilo kako je on taj ansambl doveo na 'svjetsku razinu'.

Iako se tu tvrdnju počelo dovoditi u pitanje i prije nego što je u središte pozornosti izbio Bogdanićev osebujan verbalni i fizički vokabular, kojim su bile obilježene pripreme predstava, ostaje činjenicom da je nivo tehničke izvrsnosti plesača središnje nacionalne kazališne kuće za njegovog mandata bitno porastao. No, istovremeno, ansambl se najvećim dijelom ograničio na takozvani 'bijeli balet', i to u okvirima uvijek jedne te iste estetike – one Bogdanićeve.

Kada je, pak, na Bogdanićevo mjesto došla Irena Pasarić, valjalo je osigurati zadržavanje postojeće razine, a spasonosno je rješenje pronađeno u engleskom koreografu Dereku Deaneu. Elegantni stil britanske škole pritom je svakako bio hvalevrijedno osvježenje u odnosu na krutost ruskog stila, kojeg je njegovao Bogdanić, a suradnja s talijanskom scenografkinjom Robertom Guidi di Bagno dala je pritom Deaneovim produkcijama dašak glamuroznosti, koji će baletnu publiku nepogrešivo dovesti u trans.

Ipak, kada se istoj ekipi već treću godinu za redom povjerava postavljanje udarnog naslova u sezoni, onda je jasno da Irena Pasarić, zapravo, ponavlja Bogdanićevu grešku. Jer, upravo su 'Trnoružica', 'Labuđe jezero', a sada i 'Pepeljuga', predstave na koje se najviše oslanjaju i njen ansambl, ali i kazališna blagajna, a odreda je riječ o naslovima koji nude navlas istu, u sebe zatvorenu i samodostatnu poetiku.

U tom smislu, najnovija je od te tri predstave, 'Pepeljuga', još jednom potvrdila, ali i potcrtala ne samo dobre, nego i loše strane ovakve kadrovske politike. Naime, iako se ne može u pitanje dovesti tehnička razina ansambla u njegovim predstavama, kao ni, općenito, njihov spektakularan vizualni identitet, zahtjevnija bi publika, čak i u tako okoštaloj formi kao što je klasični balet, očekivala i neke dublje umjetničke slojeve. No, Deane i ovdje, još i više nego u prethodnim predstavama, svu svoju energiju iscrpljuje u površinskom i, zapravo, površnom.

Nema ovdje više čak niti natruha neke ozbiljnije psihologizacije, osim ako u tom smislu ne promatramo do krajnosti razrađenu grotesknost Pepeljuginih sestara. Glavni pak junaci, uza sav trud Edine Pličanić i Erisa Nezhe ovdje su tek prohladne i, u osnovi, nezanimljive porculanske figurice. U koreografskom smislu, sloboda koju je Deane dobio činjenicom da ovdje ne ovisi o kanonskim koreografijama iz devetnaestog stoljeća ovdje se pokazala dvosjeklim mačem. Jer, umjesto ukočene konvencionalnosti 'Trnoružice' i 'Labuđeg jezera', ovdje se odjednom našlo previše ničim opravdanog lamatanja rukama, od čije količine se gledatelju jednostavno zavrti u glavi.

Deanova stalna suradnica Roberta Guidi di Bagno ovaj se put, nažalost, osim scenografije, latila i kostima, čime je kićenost, odnosno kičastost predstave dovedena do maksimuma, što je najrazvidnije u upravo nevjerojatnoj količini šljokica i ostalih svjetlucavih elemenata.

Protutežu vizualnoj slici davala je ona zvukovna. HNK-ov orkestar i opet se pokazao nedoraslim zahtjevnijim baletnim partiturama, a ukrajinski dirigent Allin Vlasenko kao da se nije ni trudio to popraviti. Umjesto toga, bilo je važno samo da se proizvede što više buke, što, doduše, jasno podsjeća na činjenicu da je partitura Sergeja Prokofjeva nastala u doba vrhunca staljinizma, ali i učinkovito poništava sve njene kvalitete koje su se izmakle diktatu socijalističkog realizma.

Da ne bude zabune – 'Pepeljuga' je, osim u glazbenom aspektu, visoko profesionalno pripremljena predstava, koja će sigurno još dugo puniti HNK. No, od nacionalne kazališne kuće ipak bi se očekivalo da će svoj repertoar graditi na nečemu što neće biti tek prolazna šarena bombonijera.

Pepeljuga - Peter Pawlik
Rossinijeva 'Pepeljuga' u HNK-u
Metropolitan u Lisinskom