Otimačina Stilskih vježbi

08.01.2008. Print | Pošalji link

Činilo se da je stvar oko Teatra &TD završena, ali ipak nije.

Dok se spašavala duša, dio tijela morao je pasti žrtvom, pa su danas novine ponovno pune kazališnog slučaja u Savskoj 25, ali ne zbog oduzimanja cijelog prostora, nego zbog dvije predstave, jedne još mlade i druge jako, jako stare. Riječ je o 'Žabi' i 'Stilskim vježbama', koje je preuzeo, ili, točnije rečeno, preoteo privatni producent.

U davnim, ali zapravo još uvijek aktualnim zavrzlamama oko Teatra &TD i njegovog programskog, pa onda i kadrovskog usmjerenja, mislili smo da je dovoljno jasan zaključak kako upravo to kazalište mora biti mjesto istraživanja. Drugim riječima, prostor onakvog repertoara kakav ne želi, ne razumije ili ne može realizirati ostatak gradskih kazališta. U tome mu pomaže i njegov pomalo izdvojeni status, jer vlasnik &TD-a nije Grad Zagreb nego Sveučilište, budući da je u sklopu Studentskog centra, a od gradskih nadležnih službi dobiva tek dio programskih sredstava.

Recentni slučaj 'Stilskih vježbi', predstave koja će uskoro navršiti četiri desetljeća kontinuiranog igranja, i 'Žabe', koja je - kod nas uvijek prisutnim glasanjem protiv, a ne za - dobila i nekoliko Nagrada hrvatskog glumišta, otkriva, međutim, nedostatke tako naizgled jednostavnog postulata. Nezadovoljni tretmanom u &TD-u, članovi ansambala tih predstava, od kojih nitko nije, ili nije više, dio stalne glumačke postave Teatra &TD, odlučili su spakirati svoje uloge i pronaći bolje mjesto pod tržišnim suncem.

A njih je tako izgubljene otkrila umjetnička organizacija Planet Art, koju vodi Marko Torjanac. On je, pak, bio dosta redovit na daskama &TD-a, ali nije otkad ga vodi Kultura promjene s Natašom Rajković, pa je današnji producent i odgovarajuće sklon SC-u i današnjem vodstvu &TD-a. Torjanac, po principu Vitomire Lončar 'ako već nisam Bogom dana glumica, onda sam barem dobra producentica', organizirao je Planet Art kao produkcijsku kuću koja dvorane iznajmljuje, i zato mora igrati hitove kakav je, na primjer, 'U posjetu kod gospodina Greena'. Sad je dobio i 'Žabu' Dubravka Mihanovića u režiji Franke Perković, ali i 'Stilske vježbe' Raymonda Queneaua u režiji Tomislava Radića. Torjanac se brani nepostojanjem ugovora između izvođača i Teatra &TD, i smatra da je pravno stvar čista kao suza, dok iz Savske 25 tvrde da je riječ o najobičnijoj otimačini.

Međutim, čak i bez ulaženja u pravne i poslovne detalje, svaka od spomenutih produkcija je priča za sebe. Nesretna 'Žaba' našla se u procijepu između programskih koncepcija, i primjer je onog kazališta kakvo Teatru &TD, ukoliko jest istraživački i u svjesnoj opreci s mainstreamom gradskih institucija, danas jednostavno ne treba. S obzirom na nagrade i famu koja se oko nje ne baš pretjerano zasluženo stvorila, možda bi i bilo najpametnije prepustiti je Planet Artu, uz odgovarajuću naknadu, pa dok traje – trajat će.

'Stilske vježbe' su, pak, nešto sasvim drukčije. Riječ je o svojevrsnom amblemu Teatra &TD, koji nije skinut s repertoara, i koji cijelu svoju povijest duguje Savskoj 25. Ovdje je sve bitno kompliciranije, pa odnose između ansambla predstave i producentske kuće kao nositeljice naslova ne može regulirati nikakav ugovor, čak i da je potpisan. Jednostavno, Teatar &TD ne može bez te predstave, kao što ni ona ne može bez njega, i to ne zato što u njoj igra Pero Kvrgić, ili zato što je nastala u herojsko vrijeme osnivanja i Vjerana Zuppe, nego zato, i samo zato što dokazuje da eksperiment ima smisla i da može opstati. A time, zapravo, dokazuje cijelu programsku liniju najboljih godina &TD-a, na koju se, avangardnim težnjama i čežnjama, naslanjaju i Nataša Rajković kao pomoćnica ravnatelja SC-a zadužena za kulturu, i današnji umjetnički ravnatelj &TD-a Marin Blažević. 'Stilske vježbe' bile su igra koja je trebala imati samo petnaestak repriza, a postala je kandidat za Guinnessovu  knjigu rekorda, i, koliko god danas djeluje pomalo okamenjeno, tko zna na što bi danas nalikovala, recimo, originalna produkcija 'Stolica' ili 'Godota'.

One nisu preživjele, a 'Stilske vježbe' jesu, i, premda je razumljivo da glumci traže bolji tretman, i vjerojatno malo bolji honorar, krajnje je licemjerno da ovih dana obljetnicu njihovog trajanja Planet Art prisvaja i smješta u Dramsko kazalište Gavella. Ukratko, veliki i respektabilni jubilej 'Stilskih vježbi' neće to biti ukoliko se ne održi tamo gdje su nastale i gdje već četrdeset godina traju.

Studenti u svemiru na Velesajmu kulture
Velesajam kulture ponovno u SC-u
Anti Edip: Anarhizam i shizofonija - Damir Bartol Indoš & Tanja Vrvilo