Pričaj mi o njoj - Renato Baretić

10.02.2007. Print | Pošalji link

Tri su godine bile potrebne Renatu Baretiću da nakon «Osmog povjerenika» objavi novi roman, no to i nije tako puno s obzirom na razinu kvalitete koju si je više nego uspješnim prvijencem postavio kao normu.

Kako je njime prisvojio čak pet književnih nagrada, mogao je komotno baciti olovku u trnje, ali ipak nije odolio novom i posve drukčijem izazovu. «Pričaj mi o njoj» tematski se znatno razlikuje od prethodnog autorovog djela, a izlaganje ljubavne storije na ratnoj podlozi svjedočanstvo je vremena koje zapravo djeluje kao pretpovijest domaćeg političkog razdoblja u koje se uklapa zgodba s vladinim povjerenikom. Baretić ionako ne igra na kartu re-kreacije prepoznatljive stvarnosti, nego zavodljivost i intrigantnost odabranih tema potkrepljuje izborom originalnih provodnih motiva. Kad se tomu pridoda njegova minucioznost u stvaranju razlikovnih jezičnih svjetova, istaknute su glavne značajke Baretićeve proze, barem one koje ga nedvojbeno čine dobrim piscem.

Dok je kod «Osmog povjerenika» u središtu zbivanja bio otok Trećić, u romanu «Pričaj mi o njoj» sve se događa bez trećega, i to na kopnu. «Ljubavni trokut udvoje» tvore odvjetnik Tomo, novinarka Anita i Tomina u ratu nestala supruga Ivana. Nenadano zaljubljivanje Splićanke i Slavonca događa se, dakle, u krajnje nezgodnim okolnostima, popraćenim presijecanjem njihovih poslovnih obaveza i privatnih okruženja. Apsurd kulminira projektom u koji se zajedno upuštaju, a to je potraga za Tominom ženom, Anitinom potencijalnom ljubavnom suparnicom. Pripovijedanje je opet u trećem licu, ali sad ga je neusporedivo manje, jer se Baretić poslužio dijalogom kao glavnom formom prenošenja informacija, misli i komentara. To uopće ne funkcionira isprazno niti nedostatno za posložiti kockice radnje, ali inzistiranjem na učestalim podužim razgovorima dvoje glavnih protagonista autor je ispustio priliku razraditi i osnažiti dnevničke dionice male Tee, Tomine kćerke, koja se, dok ne dođe noć, sasvim dobro nosi s odvojenošću od majke. Upravo se u nesuvislom i nepismenom dječjem iskazu krije potencijalna pripovjedačka snaga, koja ne biva do kraja iskorištena.

Baretić se trudi mjestimično, opet najčešće kroz dijalošku formu, rastvoriti sekundarne likove poput Ivaninih roditelja i brata, te Tominog ratnog druga Bore. Međutim, čeprkanje po nesretnoj sudbini građanske splitske obitelji i doticanje traumatičnh ratnih situacija odvodi ga u pomalo isiljen i nategnut završetak. Naime, u epilogu, koji dolazi nakon preskakanja pet godina, većina spomenutih likova napušta ovaj svijet, a konačan i definitivan rasplet događaja oko nestale radijske izvjestiteljke Ivane te glede ljubavnih zavrzlama koje se u njenoj odsutnosti zbivaju čitatelj ne dočekuje. Otvoren kraj sam po sebi nije loša autorova odluka, ali finalni preokret je nepotrebno duplo naznačen, kroz dijaloge dva para likova. Tugica, osjećaj blizak spleenu, koja katkad obuzima Tomu, mahanje po kojem je prepoznatljiva Ivana ili oklade koje opsesivno nudi mala Tea autorovi su simpatični izumi, kao i poštapalica koju stavlja u usta svom junaku: «Muškarci uvijek daju manje neg šta bi stvarno mogli dat, a žene uvijek traže više neg šta im zbilja treba.» Svim tim detaljima unutar teksta Baretić potvrđuje svoje kvalitete iskazane u «Osmom povjereniku», ali u ekonomiji radnje nešto ovaj put šepa. Kao da su zahvaljujući prevelikom broju otvorenih vrata, neka na kraju naprasno zalupljena, a neka su iza sebe otkrila malo ili ništa. S izmaštanim otokom Trećićem takvo se nešto nije moglo dogoditi, ali radnja romana «Pričaj mi o njoj» smještena je u prepoznatljiv novinarski, sudski, politički i ratni milje, pa su reference brojne i teško zaobilazne, iako su sve odreda razumljivo u sjeni središnje ljubavne priče.

Kao novinaru i književniku, zagrebačkom Splićaninu, vješto vladanje jezikom i poznavanje različitih dijalekata Baretiću predstavljaju važne adute u izgradnji novog romana koji će vjerojatno osvojiti brojne čitatelje, ali ne i opčiniti struku, kao što je to uspjelo autorovom prvijencu.

Ozren Biti