Božena Končić Badurina: 'Connected'

18.06.2007. Print | Pošalji link

Svi performansi Božene Končić Badurine imaju jednostavne, statične scenarije.

Bilo onda kada uključuju njenu fizičku prisutnost, ili kada umjetnica sudjeluje samo postavljanjem određene situacije, njeni se radovi zasnivaju na odnosu reciprociteta između, uvjetno rečeno, izvođača i publike. Čak i tamo gdje susret i komunikacija 1:1 nisu eksplicitno određeni samim scenarijem performansa, oni se spontano artikuliraju kroz sam tijek izvedbe. Variranje sličnih situacija i scenarija također je karakteristično za performanse Božene Končić Badurine. Radovi s fizičkom prisutnošću umjetnice izmjenjuju se gotovo u pravilnom ritmu s onima u kojima koristi statiste, u prvi plan stavljajući samog posjetitelja. Obrati su svaki put gotovo elementarni – primjerice, naglašeno vertikalni položaj u performansu “Satima” u Muzeju suvremene umjetnosti, mijenja se u horizontalni već u idućem radu u sklopu varaždinskih Dana performansa.

Performans “Connected”, održan u Domu Hrvatskog društva likovnih umjetnika, može se također objasniti kao svojevrsna inverzija rada “Približavanje”, koji se odvio u istom prostoru prošle godine. Oba scenarija dozvoljavala su posjetiteljima ulazak u prostor događanja isključivo jedan po jedan. Međutim, dok je u “Približavanju” umjetnica bila ta koja je stajala izložena u središtu prostorije, ista je pozicija ovog puta na neki način ‘predložena’ samom posjetitelju, koji pri ulasku otkriva da je okružen pogledima dvadesetak profesionalnih statista uzduž radijalnog zida prostora pod kupolom. Nastavak je pak pitanje osobnog izbora – koliko se dugo želi zadržati, i kako se ponašati – no upravo ta sloboda u prilično intenzivnoj situaciji stvara nelagodu. Kako, i da li uopće, odgovoriti na pogled? Narušava li se izravnim pristupanjem statistima njihov integritet? Da li uopće napustiti središte prostorije kao istodobno najsigurnije i najizloženije mjesto? I ne manje važno – budući da je riječ o inverziji ranijeg već spomenutog performansa Božene Badurine, može li se pokušati ponoviti čin discipliniranog fizičkog prisustva koje je prošlog puta predložila sama umjetnica?

Iako je ponašanje statista određeno drugačijim pravilom, njihova discipliniranost nije samo na razini fizičke izdržljivosti, nego i mentalno zahtjevnog izdržavanja pogleda na sva druga lica u istom prostoru, kako posjetitelja, tako i ostalih statista. Isprovocirana komunikacija u svakom trenutku traži niz odgovora, bivajući uvijek recipročna. Drugim riječima, svi akteri događanja na neki su način „izloženi“, u poziciji međusobnog promatranja, čak i ako se izvana čini kako pažnja gravitira prema jednom ili više objekata ili figura.

Božena Končić Badurina dosljedno se drži nekoliko manifestacija ideje čistog prisustva, od pojačanog zvuka disanja, fizičke izdržljivosti, provokacije pogleda, do skulpturalne mirnoće i komunikacije bez riječi i fizičkog dodira. Njeni scenariji teže biti hladni, očišćeni od kulture, normi ponašanja, na nekontaminiranoj razini čiste egzistencije. S druge strane, upravo nemogućnost trajnog postizanja takvog univerzalnog govora svaki put stvara napetost, održavanje kakve-takve stabilnosti zahtijeva fizički i mentalni napor, a sam ritual podjednako je intenzivno doživljen, kako od strane izvođača, tako i same publike.

Narančasti pas ili nenapisana povijest performansa
Narančasti pas i druge priče – predstava o povijesti performansa
Gledati druge