Noćne slike - Zoltan Novak

14.04.2009. Print | Pošalji link

Ni u čemu što se pisalo posljednjih tjedana o Zoltanu Novaku nije se propustilo registrirati da je iz njegovog novijeg slikarstva uglavnom izostao piktogram čovječuljka - 'šetača'.

Bilo kome tko nema pretjerano jasan pregled nad slikarima srednje generacije kojima Novak pripada, ta informacija ne znači puno. Prije je bio šetač, sada ga nema - ili točnije, ima ga, ali se transformirao u nešto drugo. Zašto se uopće zamarati s tim? Vjerojatno zato što je u gotovo cjelokupnom slikarstvu Zoltana Novaka taj 'šetač' bio neka vrsta žarišta. U pozadini te depersonalizirane, na znak svedene figure, kao i na njenoj 'koži', događale su se pak one neke zanimljive, slikarske stvari. Teško je reći je li Novaku čovječuljak više služio da ga obuzda ili da ga pokrene, ali sigurno je nešto učinio u smislu lake identifikacije njegovog slikarstva. Možda mu je to samo s vremenom dosadilo.

Novi 'noćni' ciklus Zoltana Novaka, predstavljen u tri galerije Gliptoteke HAZU, ima neku težinu povratka na scenu na kojoj ne izlaže prečesto, a koincidirao je i sa vrlo skorim nastupom na Venecijanskom bijenalu. Količina naslikanog u protekle tri godine, kao i dimenzije svih tih platana tu su da izazivaju strahopoštovanje. Kao smrtno ozbiljnom, mračnom, egzistencijalistički nastrojenom slikaru, Novaku je to oduvijek polazilo za rukom. On je umjetnik koji doslovce osvaja svoja platna - unutar njih utiskuje, obrubljuje, množi različite uzorke, varira postupke nanošenja boje, preklapa planove, a sve skupa ostavlja dojam uređenosti koja je podivljala, ili pak zaglušujućeg kaosa koji je netko pokušao dovesti u red samo kako bi dokazao da ga je nemoguće utišati.

Motiv grada u ovome se pokazao zahvalnim, jer je Novaku dao scenografije za pojedine 'priče' unutar slika, ali bez da ih nužno mora i tretirati kao scenografije. U takvom gradu na rubu prepoznatljivog i neprepoznatljivog pojavljuju se određeni likovi - neki sa čitavim malim, gotovo stripovskim, epizodama, ili pak drugi koji će se svojom siluetom, ali ne nužno i ulogom, reprizirati u različitim kadrovima. Ti se likovi razlikuju od spominjanog ideograma šetača u tome što su tjelesniji, te srastaju sa svojom pozadinom i površinom slike, kao neke vrste višeslojnog ekrana, na potpuno drugačiji način. Novak očito ponavlja siluete izvedene putem šablona, ali pritom iskorištava mogućnosti različitih kadriranja, uvećanja i umanjenja, kao i različitih vrsta prozirnosti pojedinih elemenata unutar slika.

Takvi različiti kadrovi postavljeni u nizu doista djeluju filmično, a Novakov slikarski opus i inače, kako kratko i jasno piše Borivoj Popovčak u katalogu, pripada „postmodernističkom narativnom slikarstvu“. Upravo ta narativna komponenta, dakako u fragmentiranom obliku, pomalo i podbacuje, vjerojatno samo zato što Zoltan Novak i nije naročito jak i inventivan pripovjedač. Njegovi hodajući pušači, likovi su koji stalno nekamo kreću, a nikamo ne stižu sa svojim pričama, kao ni Novak s pušačkim dimom kojeg opsesivno slika. Čak i njegov doživljaj grada kroz većinu se ciklusa doima više šablonskim, a manje subjektivnim na onaj način na koji za sebe tvrdi da jest. Grad je možda inspiracija za forme i kompozicije, ali funkcionira više kao neka vrsta izlike za jedno slikarstvo koje je ipak bliže ateljeu, nego stvarnosti i svakodnevici. Sve situacije, kojima je možda i svjedočio u svojim izlascima u noćne scene, Novak prisvaja i monumentalizira do odsustva autentičnosti. Sa svojim tjeskobnim, katranski mračnim „Noćnim slikama“ očigledno o nečemu i moralizira, ali teško je reći što je to - oko čega je on točno angažiran, što je to što kritizira, odakle dolazi dojam nekog načelnog neraspoloženja prema današnjem dobu, i što nam je s tim neraspoloženjem činiti?

Max art fest 2009.
'Stvaranje svjetova' u Veneciji
53. venecijanski bijenale – 'Stvaranje svjetova'