ABS u PM-u

31.10.2007. Print | Pošalji link

Trojka u čijem su sastavu Alan Alebić, Ivica Blažić i Ivan Skvrce, izlagala je već više puta zajedno nakon diplomiranja u istoj slikarskoj klasi na zagrebačkoj likovnoj akademiji.

Taj biografski podatak, koji bi se mogao izostaviti kao danas u najmanju ruku beznačajan, u njihovom slučaju kao da ima neku malu tajnu, zavjereničku, važnost. Još od prvog njihovog nastupa u Galeriji SC, trojka je prigrlila koncept zajedničke pripadnosti u izlasku iz sistema umjetničke edukacije, akademije i klase, uz to afirmirajući i vlastitu, za svakog ponaosob ekskluzivnu posvećenost slikarstvu. Nadalje, sva trojica već su inicijalno izašla s jasno artikuliranim, usavršenim osobnim stilom, a kasnije i samostalno nastavila inzistirati na njegovoj prepoznatljivosti. Da li je tu posrijedi bila neka dugoročna strategija ili ne, teško je pogađati, ali kroz svega par godina te početne njihove postavke kao da su iz svoje krutosti metastazirale u neki nepredviđen oblik suptilne samokritike.

Izložba u Galeriji PM koju tri slikara potpisuju imenom grupe «ABS», dakako prema početnim slovima svojih prezimena, funkcionira poput zakašnjelog, ili možda bolje 'odgođenog' manifesta, kao nekakav punchline predugačkog vica koji nije ispočetka bio najavljen kao takav. No, taj dojam ne zamagljuje činjenicu idejnog razvoja njihovih poetika, pogotovo u slučaju Ivana Skvrcea, koji svoje slikarstvo od prve pojave njegovih slika-šahtova kontinuirano prepisuje, transponira, testira i iscrpljuje u različitim uvjetima, držeći se manje ili više istog motiva i zanatske geste. Repeticija, međutim, u ovom slučaju nije tek podilaženje strategiji u kojoj djelo mora biti trajno podređeno autorskoj prepoznatljivosti da bi mu se upornost i dosljednost u konačnosti priznala kao kvaliteta. Skvrce, kao i ostali, rabe dva principa, od kojih je jedan 'naivan' i samorefleksivan, a drugi subverzivan. 'Naivan' je ondje gdje vlastito djelo tretiraju kao svojevrsni didaktički materijal, gdje se nastoji propitati i iskazati niz 'bitnih' stvari o mediju slikarstva. Ovdje je jedna od strategija Alebića, Blažića i Skvrcea upravo ponavljanje, s ciljem da bi se 'naučilo'. Kao grupa ABS čine pak potpuno istu stvar, no ovog puta ne kroz ponovljeno prisvajanje vlastitih poetika, nego drugih, historijskih.

Osim što predstavlja odrađenu lekciju iz povijesti umjetnosti, njihova izvedba slikarskih citata radova konceptualne grupe «Art & Language» u svemu dosljedno korespondira s idejnim materijalom koji citiraju. Dosljedno se vode idejom kolektivnog autorstva, u kojem nema mjesta traženju individualnih poetika, što u slučaju trojice slikara koji su iste izgradili i svjesno narcistički potvrđivali, nezanemariv poduhvat neposluha. ABS, dakle, s jedne strane prakticira temeljito samo-učenje kroz ponavljanje odabranog gradiva, nimalo slučajno uzetog iz područja polemike o slikarstvu i statusu umjetničkog objekta. S druge pak strane, trojka se upravo prema vlastitom trenutnom okruženju, pa i sebi samima, postavlja poput problematične djece nesklone odgovaranju na očekivanja svojih skrbnika. 'Mlade slikarske snage' zadat će tako izdajnički udarac baš onoj ruci koja ih zaštitnički protežira trpajući ih u pakiranje ekskluzivnog nacionalnog proizvoda – 'nove hrvatske slike'. Istoimeni monumentalni rad razlaže taj termin na najdoslovnijoj razini – 'nova hrvatska slika' nije ništa drugo nego aranžman crvenih i bijelih kvadrata u koji su upisane umjetničke biografije Alebića, Blažića i Skvrcea – trojice vrsnih đaka toliko drskih da se pokroviteljskoj ruci, kao i dosad, neće otrgnuti, nego će je radije čvrsto zgrabiti i izvesti još jednu psinu na njen račun.

Trijenale hrvatskog kiparstva 2009.
Tko se boji vuka još u digitalnoj eri
Penezić & Rogina na Bijenalu arhitekture u Veneciji