Siniša Labrović - Kažnjavanje

28.11.2007. Print | Pošalji link

Novu izvedbu performansa "Kažnjavanje" u G-MK, Siniša Labrović najavio je kao svojevrsni popravni ispit jer ga, kaže, nikad nije izveo «kako spada».

Labrovićev odnos prema vlastitom radu sve je samo ne tašt, scenarije svojih izvedbi obrazlaže krajnje iskreno i jednostavno, ne propuštajući biti i samokritičan, no ovu izjavu vrijedno je zapravo spomenuti iz dva druga razloga koja se oba odnose na neposredan kontekst performansa.
"Kažnjavanje", koje je prije više godina izveo u Rijeci i u Beogradu, reprizira u okviru izložbe u nastajanju pod nazivom «Uzajamnosti», a kao jedan od razloga navodi potrebu za izradom dokumentacije o ranom radu koji mu je osobno mio.

Koncept «uzajamnosti» naslućuje se već u tom podatku, jer upravo ukazuje na međusoban odnos razmjene među protagonistima uključenima u proces nastajanja izložbe. Svojom izjavom Labrović, međutim, zahvaća i publiku kao protagoniste. Izlažući im svoju motivaciju, kao i svoje dvojbe, otvoreno i sebe izlaže njihovim očekivanjima. S druge strane, sama publika, koja većim dijelom i nije upoznata sa scenarijem nedokumentiranog performansa, vezana je umjetnikovim očekivanjima i obvezom da se rad, zajedničkim, uzajamnim djelovanjem, konačno izvede «kako spada».

Zanimljivo je upravo kako ideja i scenarij samog performansa prikladno reflektiraju ne samo koncepciju izložbe, nego i navedeni proces koji se diskretno, pa možda i nenamjerno, pokrenuo i prije njegove izvedbe. U dogovorenom trenutku «otvaranja» izložbe, vrata galerije se zaključavaju i publika ostaje zatvorena s umjetnikom koji mirno stoji, gol do pojasa, u središtu prostorije. Događanje, međutim, počinje tek kada netko iz publike, neobaviještene o pravilima igre, spontano odluči napustiti galeriju. Kada se iza prvog posjetitelja koji napušta scenu ponovno zatvore vrata, umjetnik se iznenada udari bičem po leđima. Proces se ponavlja svakim idućim izlaskom, a publika i izvođač do samog su kraja u situaciji suodgovornosti za nastavak i krajnji ishod događanja.

U samoj formi, Labrovićevo «Kažnjavanje» slično je čitavom nizu performansa koji uključuju nasilne i invazivne postupke prema vlastitom tijelu te odavno postoje kao svojevrsni žanr. U tom ga je smislu na prvi pogled teško usporediti s radovima istog umjetnika, kao što je reality show s ovcama -«Stado», ili izložba «Jaja» u Galeriji PM, no «Kažnjavanje» je upravo s tim radovima ne samo usporedivo nego i izuzetno blisko. Krhka jaja odložena na podu Galerije Proširenih medija i izmiješana s njima sličnim kamenim oblutcima, publici su jednako tako nametali odgovornost, ili u tom konkretnom slučaju, suodgovornost s Labrovićem - situaciju iz koje nema bijega, sviđala joj se ona ili ne. Slično je bilo i s ovcama u bloku bivše tvornice Badel, gdje je publika jednostavno bila prisiljena osvijestiti činjenicu da svakom svojom odlukom, pa bila ona i potpuno ignoriranje, zapravo participira u radu.

Tako je i kod «Kažnjavanja». Posjetitelj, u svakom trenutku svjestan da će njegovo postupanje izazvati reakciju s druge strane – Labrovićevo samobičevanje, jednako sudjeluje u dinamici procesa odgađanjem i izvršenjem svoje odluke. Pritom je tiho prisutan i institucionalni kontekst izložbe ili galerijskog događanja, koji podrazumijeva određena pravila i konvencije koje je nemoguće izbjeći, i koja u ovom slučaju imaju vidljive posljedice, kako za samog umjetnika, tako i za publiku. Kako god bila bolna, «Uzajamnost» zapravo omekšava i destabilizira krute pozicije i odnose među sudionicima u nastanku jedne izložbe. Ona u tom smislu humanizira, i na neki način otjelovljuje one odnose razmjene, darivanja i gubitka, pa i pregovore i konflikte, koji inače u tom procesu ostaju nevidljivima.

GODIŠNJI PREGLED: Likovnost 2009.
Siniša Labrović: Nismo svi talentirani za politiku i žicanje
Siniša Labrović i 'Postdiplomsko obrazovanje'