Field Trip

29.01.2008. Print | Pošalji link

Što se američki umjetnik Marc Ganzglass nadao pronaći u industrijskoj zoni Siska intimno zna samo on.

Naime, ne radi se tu o pomodnom 'proučavanju ekonomije i kultura u tranziciji', gdje Hrvatska i zapadni Balkan općenito predstavljaju 'kompleksan', pa samim time i zanimljiv ogledni uzorak, kao što to Ganzglass nastoji predstaviti u tekstu predgovora izložbe «Field trip». Da je doista tako, istraživačko putovanje petero umjetnika iz Hrvatske, SAD-a i Austrije bilo bi u svom galerijski predočenom rezultatu promašaj, ili se jednostavno od izloženih radova nastalih na temelju istraživanja očekuje da iskomuniciraju nešto što komunicirati ne uspijevaju. Ovo polazište, međutim, nije posve besperspektivno shvatimo li da je ono što su Ganzglass, Klaus Schafler, Michael Vahrenvald, Marijan Crtalić i Antun Božičević pronašli u Sisku zapravo jedan poetičan zaključak o nemogućnosti izravnog portretiranja određenih vidova tranzicijske stvarnosti, ma kako dohvatljivima i samorazumljivima se oni ispočetka činili.
Jedino izvjesno, što je na neki metaforički način zaista i zabilježeno u njihovim radovima, je entropija, pojam prilično drag američkom land art umjetniku Robertu Smithsonu, čiji je jedan davni poduhvat bio i inspiracija Marcu Ganzglassu kao kustosu i inicijatoru projekta. Smithson je, za potrebe svoje samostalne izložbe, s Berndom Becherom i galeristom Konradom Fischerom napravio istraživanje u industrijskom kompleksu u dolini Ruhr u Njemačkoj. Orijentirajući se ponešto sličnim senzibilitetom za procesualno i anti-estetsko u industrijskom i prirodnom pejzažu, Ganzglass pedeset godina kasnije vodi svoje suputnike u zapuštenu industrijsku zonu Siska, koju pet dana obilaze, gotovo do samog se kraja ne uspijevajući približiti za javnost zatvorenom području samog tvorničkog kompleksa.

Ganzglass u Galeriji PM izlaže dvije fotografije - jednu neizoštrenu snimku postrojenja u daljini i jedan tamni prizor iz tvorničkog interijera koji je teško dešifrirati i iza kojeg možda postoji priča, a možda i ne. Antun Božičević napravio je više maketa karakterističnih radničkih baraka, čije prazne ljušture bez sadržaja u galerijskom prostoru izazivaju neku neodređenu nelagodu. Podjednako je uznemirujući i zvuk koji je isti umjetnik snimio obilazeći tvorničku zonu, konstantno prisutan industrijski žamor u kojem se utapaju i guše svi ostali zvukovi. Michael Vahrenwald možda je ipak nehotice ponio sa sobom nešto od te nadrealne atmosfere vrativši se u Zagreb, gdje je na prvi pogled odustajući od Siska izradio fotomontažni hibrid između zgrade HDLU-a i zapuštene arhitekture Francuskog paviljona. Klaus Schafler najsustavnije je pak dokumentirao samo putovanje, čije se snimke u umjetnikovom videoradu izmjenjuju s usporenim besciljnim kretanjem automobila na navijanje u prostoru samog HDLU-a. Schaflerov rad proizvodi tek blagi šum po granici između dokumentarnog i fikcionalnog u odnosu na ono što je iz svoje 'projektne' arhive o sisačkoj željezari izvukao Marijan Crtalić, jedini Siščanin uključen u «Field trip», koji sanjari o novom životu tog zapuštenog prostora. On ga projicira u neku bolju, drugačiju stvarnost, no perspektiva koju Crtalićeve intervencije u Photoshopu nude nastaje zapravo maštovitim rezovima u samo tijelo te stvarnosti, gdje se naturalizam zahrđalih postrojenja sudara i prožima s nadrealnim.

«Field trip» u cjelini provocira sličnu vrstu napetosti, i to upravo u nedostatku nekog događanja koje kao da stalno mistično izmiče fokusu. Slično kao sa Stalkerovim suputnicima u Zoni, u filmu Andreia Tarkovskog, i publika i umjetnici iščekuju taj jedan fantastični trenutak koji će im možda ukazati na odgovor što uopće traže u toj pustoši. U tom smislu, Ganzglassov videorad «The Psychedelic Problem», s prizorom golemog vojnog radara, čije su kretnje same po sebi spektakl u neizvjesnosti odgode drugog spektakla, zgodno sumira čitavu priču. Umjetnička je petorka sa svog izleta nešto, naime, zaista donijela u Galeriju PM, ali što god je to nešto bilo, iz sirovih se otpadaka više ne može sastaviti natrag, kao, uostalom, ni mjesto s kojeg su ga donijeli.