Sonja Gašperov - '365 majica'

13.03.2008. Print | Pošalji link

Projekt «365 majica» Sonje Gašperov nema izravne veze sa stripom, pa bi davanje prevelikog značenja činjenici da je ista umjetnica primarno prepoznata kao strip-autorica u ovom kontekstu na prvi pogled izgledalo suvišnim.

Ipak, upravo jedan takav, naizgled izdvojeni i izolirani rad kao što je skupljanje sponzorskih majica koje završava njihovim izlaganjem u galerijskom prostoru, postaje izazovnim kada ga se pokuša povezati i vratiti među sve ostale aspekte njezinog djelovanja. I u svojim prijašnjim izložbenim nastupima Sonja Gašperov nastojala je ne vezati se uz jedan medij, no u njenom slučaju to ne znači da svaki od njih gradi posve promišljeno 'od nule'.
Po onome što smo imali prilike vidjeti na njenim zagrebačkim nastupima, ona prije svega ostavlja dojam improvizatora koji ne pazi mnogo na konzistentnost, što za mladog autora, od kakvog se očekuje da se na sceni što prije plasira s već profiliranim izrazom i u njemu po mogućnosti ostane, predstavlja određeni rizik. Teško je generalizirati, ali prisjetimo li se izložbe «Splitska suvremena umjetnost – Nova Generacija», također održane u prostorima HDLU-a, za veći dio najmlađih splitskih umjetnika, među kojima je i Sonja Gašperov, karakteristična je nepretencioznost. Više njih dolazi iz stripa, a pritom svoj odnos prema matičnom mediju razvijaju bez tipično akademskih predrasuda, kako na strani kompleksa 'niže' umjetničke vrijednosti, tako i nekritičkog fetišiziranja popularne kulture.

Osvojenu slobodu, zajedno s još nekim akterima splitske scene, prakticira šireći je na slikarstvo, a zatim i na ostale vidove svog djelovanja. Kad 'improvizira', dakle, Sonja Gašperov zapravo neopterećeno radi sa svim dosadašnjim iskustvima u koja se ubrajaju i strip i ilustracija, pisanje priča, slikarstvo, performans, instalacije, uključujući hobije i neke osobne stavove. Sve to zajedno utkano je u proces kontinuiranog građenja jednog identiteta, koji i nije nužno umjetnički, i kojemu je galerijski prostor tek prostor njegovih trenutačnih, prolaznih, manifestacija.

Stoga nije nimalo čudno što je i «365 majica» još jedan izrazito komunikativan projekt, koji je unaprijed s lakoćom mobilizirao potrebne suradnike, odnosno donatore sponzorskih majica u najširem spektru od gotovo anonimnih obrta do velikih korporacija, a onda i medije koji su se na čitavu priču odmah upecali. Na fotografijama vidimo umjetnicu u najrazličitijim situacijama, bez posebnog odabira, i bez pokušaja bilo kakvog gega s pojedinačno reprezentiranim logotipom. Najveći dio prostora takozvane 'Bačve' HDLU-a zauzimaju same majice, njih 365, po jedna za svaki dan u godini, izložene gusto jedna do druge na konopcima za sušenje rublja. Riječ je o pomalo začudnoj, inverznoj situaciji gdje su unutarnji zidovi odigrali ulogu dvorišnih, što se može iščitati kao jednostavna i inteligentna igra s toliko puta tematiziranim monumentalnim prostorom osvijetljenim pod kupolom.

Reći samo da se radi o 'kritici konzumerizma' u ovom bi slučaju značilo osiromašiti jednu, slučajno čak i likovno, raskošnu situaciju koja ionako nije proizašla iz razmatranja načelne i prilično pomodne teme, nego prije iz pojedinačnog 'odjevnog' stava umjetnice. Sonja Gašperov nezainteresirana je kako za robne marke tako i za sadržaj koji stoji iza logotipova tvrtki na pamučnim predmetima. Ona nema problem ni s tim da će ju netko, kada po jednu dnevno oblači prikupljene majice, vidjeti kao hodajuću reklamu, jer učinak projekta ionako pokazuje nešto sasvim drugo. Trošeći prikupljeni materijal umjetnica ga prazni od 'reklamnog' sadržaja, što je na samoj izložbi potencirano i time što su svi primjerci, od korporativnih do onih iz klubova i obrta iz susjedstva, tretirani kao posve jednakovrijedni. U tom smislu, projekt uopće nije izravna kritika, koja prečesto na toj temi pada u suhoparnost. Ali može se vidjeti kao subverzija, jer Sonja Gašperov se, kao i obično, dobro zabavlja pod svojim uvjetima, odgovarajući reklamnom okruženju na najadekvatniji način na koji iz te pozicije može odgovoriti – indiferentnošću.

'Cyber Zoo' - o životinjama i ljudima u stilu Sonje Gašperov
'Cyber Zoo' - basne modernog doba
Sonja Gašperov: Vuk je vuku čovjek