Simfonijski orkestar Muzičke akademije u Lisinskom

15.12.2008. Print | Pošalji link

Jedna je od osnovnih funkcija Muzičke akademije pripremiti buduće glazbenike za rad u većim izvođačkim ansamblima.

Upravo zbog toga simfonijski bi koncerti trebali biti jedan od ključnih segmenata studija na Muzičkoj akademiji, no, čini se da to u praksi baš i ne funkcionira. Naime, dok studenti većine europskih visokoškolskih glazbenih institucija takve programe sviraju redovito, naši studenti u orkestru nastupaju tek nekoliko puta godišnje. Taj se problem može činiti zanemariv u odnosu na neke druge dvojbene aspekte glazbenog školstva, ali stvari izgledaju drukčije uzmemo li u obzir da tijekom čitavog studija studenti odsviraju onoliko programa koliko će ih u kasnijoj orkestralnoj karijeri svirati unutar svakih dva-tri mjeseca.

Preuzevši funkciju dirigenta Simfonijskog orkestra Muzičke akademije, Mladen Tarbuk naumio je, kad već ne može povećati broj programa koji se pripremaju unutar akademske godine, barem podići razinu njihove edukativnosti. Namjera mu je tijekom dvogodišnjeg ciklusa napraviti pregled različitih aspekata orkestralne literature od polovine osamnaestog stoljeća do današnjih dana, a koncert kojim je prošle subote ravnao u Lisinskom prvi je u tom nizu.

Redovito zainteresiran za okupljanje različitih djela oko zajedničke tematske okosnice, Tarbuk je posložio program pod radnim naslovom "Sturm und Drang – od pobune do eskapizma". Naslov je, doduše, upitan, jer su i pobuna i eskapizam karakteristični za okvirne točke programa – Haydnovu "Simfoniju rastanka" i Berliozovu "Fantastičnu simfoniju". S druge strane, teško da bismo ijednu od tih odrednica mogli prišiti Chopinovom "Drugom glasovirskom koncertu", koji se također našao na repertoaru.

Zanimljivije je stoga promatrati drastičnu preobrazbu koju je koncept simfonijskog orkestra prošao u samo šezdesetak godina između Haydnove i Berliozove simfonije, pri čemu su se oba djela pokazala jednako izazovnima, a možda i prezahtjevnima za Akademijine studente. Ipak, takvi su zahtjevi ispunili svoju edukativnu svrhu, s obzirom da je riječ o repertoarnim djelima s kojima će se budući orkestralni glazbenici morati redovito susretati. Svjestan da neće uspjeti doraditi sve tehničke detalje, Tarbuk se pragmatično usredotočio na specifične elemente stila svakog pojedinog djela, ali i na stvaranje kompaktnog orkestralnog zvuka. To je posebno do izražaja došlo u "Fantastičnoj simfoniji", u kojoj se nije insistiralo toliko na strukturi, koliko na podcrtavanju osebujnih, za svoje vrijeme posve avangardnih instrumentacijskih rješenja.

Ako je simfonijski dio programa ostavio više dojam studentske produkcije, a manje autonomnog koncertnog čina, izvedba je Chopinovog "Drugog glasovirskog koncerta" imala što ponuditi i zahtjevnijoj publici. Konkretno, riječ je o solističkom nastupu mladog, tek devetnaestogodišnjeg pijanista Aljoše Jurinića. On, doduše, nije još dosegnuo punu umjetničku zrelost, ali čini se da mu do tog cilja ne nedostaje puno. Njegova je svirka obilježena kvalitetno oblikovanim tonom, istančanim osjećajem za Chopinov stil i frazu, kao i tehnički besprijekornim, ali ipak nenametljivim virtuozitetom. Nedostaje tek senzibiliziranost za gradnju šireg interpretacijskog lûka, ali to je nešto u čemu mu je trebao pomoći i dirigent - a nije.

Ukratko, sudeći prema subotnjem koncertu, na Muzičkoj akademiji i dalje je sve po starom. Riječ je o ustanovi koja je u stanju s vremena na vrijeme proizvesti kvalitetnog solista, ali u obrazovanju orkestralnih glazbenika još uvijek ima ozbiljnih problema. A upravo je to jedan od ključnih razloga zbog kojih i naši profesionalni orkestri rijetko dolaze do razine koja bi bila relevantna i izvan nacionalnih okvira.

Čemu tek sada interes za Josipovića-skladatelja?
Još malo o Ivi Josipoviću, ali skladatelju
Kate's kiss - Mladen Tarbuk / Katarina Krpan