Laurence Cummings i HRBA

16.02.2009. Print | Pošalji link

Nedostatak koncertne dvorane srednje veličine, od plus-minus osamsto mjesta, jedan je od ključnih problema zagrebačkog glazbenog života.

Na njega su, tijekom jedne nedavne javne rasprave o nacrtu Strategije kulturnog razvoja Grada Zagreba, unisono upozorili gotovo svi relevantni akteri na tom području, i to ne samo oni koji se bave ozbiljnom glazbom. No, ako se zadržimo upravo na tom žanru, problemi nastaju ponajviše pri organizaciji reprezentativnih komornih koncerata – Hrvatski glazbeni zavod za njih je premali, a Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog prevelika.

Da je riječ o ozbiljnom problemu, publika se još jednom imala prilike uvjeriti kada je u subotu u Lisinskom Hrvatski barokni ansambl nastupio s britanskim čembalistom i dirigentom Laurenceom Cummingsom. Njegova odluka da izbjegava monumentalan ton, kojeg je, uostalom, i nemoguće ostvariti s ansamblom te veličine, bila je potpuno opravdana. Konačni se rezultat, u krajnjoj liniji, i nije spotaknuo na nedostatku zvukovnog volumena, koliko u činjenici da je ovdje riječ o glazbi koja ovisi o suptilnim detaljima. A oni se, čak ako su i temeljito izrađeni, gube u prostoru Lisinskog.

Ovogodišnjem obljetničaru Georgu Friedrichu Händelu tako je, zapravo, napravljena medvjeđa usluga. Jer, umjesto da uživa u raznolikim nijansama njegovih koncerata i arija, publika je, ne nužno krivnjom izvođača, bila osuđena na nešto što je ostavljalo dojam manje-više rutinske svirke, posve korektne u formi, ali manjkajuće na sadržajnoj razini. Nisu tome puno pomogli ni gostujući pjevači – sopranistica Jessica Dean i kontratenor Christopher Ainslie. Kao svježi izdanci engleske pjevačke škole, oni su pokazali visoku razinu tehničke spreme i dobro poznavanje stilskih zakonitosti, ali im je kronično nedostajalo osjećaja za glazbenu dramu, što je u baroknoj operi jednako neophodno kao i u onoj romantičarskoj.

Da je sve ostalo samo na koncertu u Lisinskom, projekt bi suradnje Hrvatskog baroknog ansambla s Laurenceom Cummingsom jedva dobio prolaznu ocjenu. No, srećom, dan kasnije glazbenici su dobili priliku za popravni ispit u Hrvatskom glazbenom zavodu, prostoru daleko primjerenijem tipu glazbe koji izvode. Prilika je iskorištena, a upravo se u takvom, izmijenjenom prostornom kontekstu, pokazalo koliko konačan dojam uistinu ovisi o akustičkim okolnostima. Jer, nije da se u HGZ-u sviralo bitno bolje nego u Lisinskom. No, sada su na vidjelo ipak izašli detalji koje u većoj dvorani nije bilo moguće čuti, posebice u finom polifonom tkanju Händelove "Sonate à cinque u B-duru". Čak se i kontratenor Christopher Ainslie našao na sigurnijem terenu, donijevši nešto razrađenije interpretacije opernih arija nego večer ranije u Lisinskom.

Ipak, ako je u nečemu bila prava vrijednost sinoćnjeg koncerta, onda to nije bila izvedba Händelove glazbe, nego one Henryja Purcella. Suita iz njegove "Vilinske kraljice" bila je pravi glazbeni i interpretacijski vatromet, u kojem su se, gotovo kaleidoskopski, nizali živahni, ali i vrlo raznoliki plesni stavci. Ubacivanje triju Purcellovih pjesama u tijek suite pritom je možda bilo pomalo nasilno, ali i višestruko opravdano kako iznimnom kvalitetom glazbe, tako i više nego solidnim Ainsliejevim tumačenjem solističke dionice.

Možda bismo, na kraju, poželjeli još i višu razinu izvedbe, kakvu i Händel i Purcell  zaslužuju, i to ne samo u svojoj obljetničarskoj godini. No, osim Hrvatskog baroknog ansambla, njihovu glazbu kod nas ne izvodi skoro nitko. Pa, ako već rezultat i nije savršen, onda barem treba cijeniti trud uložen u predstavljanje ovih uistinu vrijednih opusa. HRBA to, uostalom, radi najbolje što zna i umije – a to ipak nije malo.

'Vilinska kraljica' i 'Vjerni pastir'
Vjerni pastir u Varaždinu, Vilinska kraljica u Rijeci
Laurence Cummings: Händel ima arije za svako raspoloženje