Varaždinske barokne večeri

22.09.2009. Print | Pošalji link

U recesijskim su vremenima ravnatelji velikih festivala prisiljeni na kompromise u oblikovanju svojih programa.

Većina će ih tako pokušavati održati privid reprezentativnosti zadržavanjem iste količine sadržaja, ali nauštrb njihove kvalitete. Ravnatelj Varaždinskih baroknih večeri Davor Bobić odlučio se za suprotnu strategiju – smanjio je kvantitetu, a zadržao kvalitetu, i pritom ostao dosljedan u svojoj temeljnoj koncepciji. Da je tako, pokazalo se već tijekom prvih nekoliko festivalskih večeri, u kojima su se ravnomjerno rasporedili veliki projekti i komorni programi, ili, promatrano iz drugog ugla, općepoznati repertoarni "hitovi" i manje poznata djela.

Kombinacija je to koja se već pokazala uspješnom, pri čemu je osobito bitno da se čak ni u atraktivnijim programima ne podilazi publici. To je potvrdio već i sâm početak festivala, koji je bio u znaku velikog oratorijskog djela, ali iz pera skladatelja koji je široj publici relativna nepoznanica. I to je još jedan uspješan Bobićev trik – privući posjetitelje reprezentativnošću forme, a potom ih educirati novim sadržajem.

U tom, ali i u svakom drugom smislu, izvedba je oratorija "Brončana zmija" Jana Dismasa Zelenke bila pun pogodak. Jer, koliko god je potrebno njegovati i kapitalna djela Bacha ili Händela, upravo je kroz upoznavanje skladbi manje etabliranih autora moguće ispravno pojmiti kontekst u kojem su djelovali ti velikani. A Zelenka, zapravo, pripada u sâm vrh glazbe svog vremena – unutar kruga autora koji su djelovali u i oko drezdenskog dvora on je, doduše, možda nešto slabiji od Telemanna, ali i bitno zanimljiviji od, recimo, Heinichena, Pisendela ili braće Graun. Uza sve to, razina izvedbe koju je ponudio praški Ensemble Inégal pokazatelj je da se vrhunsko povijesno obaviješteno glazbovanje danas više ne događa samo u velikim zapadnoeuropskim centrima, nego je postalo normom  i u glavnini srednje i istočne Europe.

Hrvatske snage u tom pogledu još hvataju korak sa svijetom, ali, srećom, sve brže. Potvrdila je to i subotnja izvedba Händelovog "Mesije", u kojoj je Akademski zbor Ivan Goran Kovačić, premda amaterski sastav, pokazao profesionalnost na svjetskom nivou. Seriozan pristup obilježio je i svirku Hrvatskog baroknog ansambla, iako je činjenica da se većina njegovih glazbenika barokom bavi tek povremeno, nešto što i dalje koči daljnji razvoj tog sastava. Isto vrijedi i za odreda vrsne vokalne soliste, koji, usprkos iznimnoj muzikalnosti i neupitnom angažmanu, nisu još do kraja svladali sve finese barokne interpretacije – što, doduše, manje govori o njima sâmima, a više o ne baš sjajnom stanju domaće vokalne pedagogije. No, uza sve ove primjedbe, ova je izvedba "Mesije" pokazala nove, povišene standarde na domaćoj glazbenoj sceni, koje su u pitanje dovele tek glazbeno i dramaturški nelogična kraćenja partiture u izvedbi Saše Britvića.

Mimo ovih reprezentativnih događaja, Barokne su večeri već donijele i nekoliko samozatajnijih programa za sladokusce. Lutnjist Lutz Kirchof tako je sa svojim triom upozorio na opus Ferdinanda Ignaza Hinterleithnera, autora koji je u lutnjističkom repertoaru pripremio teren za bitno poznatijeg Sylviusa Leopolda Weissa, dok je Helsinški barokni ansambl odabrao djela sjevernonjemačkih autora iz takozvana Dübenove zbirke. Središnje mjesto pritom očekivano pripada Dietrichu Buxtehudeu, iako u zanimljivosti i invenciji za njim nimalo ne zaostaju ni inače zanemarena imena Johanna Valentina Medera ili Christiana Geista.

Upravo u tim i takvim programima leži najveća vrijednost Varaždinskih baroknih večeri, festivala koji ustraje na kvaliteti programa i edukaciji publike. I od te linije ne odustaje, jer je i u recesijskim vremenima svaki kompromis početak ubijanja pravih umjetničkih vrijednosti.

Varaždinske barokne večeri 2009.
Varaždinske barokne večeri ne štede na programu
Ambiciozne Varaždinske barokne večeri