Dvanaest zborova - Sergej Tanjejev

17.12.2009. Print | Pošalji link

Postoje u ozbiljnoj glazbi djela čija slava velikim dijelom počiva na njihovoj tehničkoj zahtjevnosti. Školski su primjeri toga neki glasovirski koncerti.

Tako se svojevremeno čak i Čajkovskijev "Koncert u b-molu" smatralo gotovo neizvedivim, a slično je kasnije bilo i s Rahmanjinovljevim "Trećim glasovirskim koncertom". Obje su skladbe u međuvremenu postale repertoarnim djelima, ali ostaje činjenicom da su u repertoar počele ulaziti primarno kao sredstvo dokazivanja posebno vještih virtuoza.

Premda nisu toliko eksponirane, slično je i s nekim zborskim skladbama. Zbor Hrvatske radiotelevizije pod ravnanjem je Tončija Bilića već izveo nekoliko takvih opusa, koji se smatraju najvećim kamenima kušnje za svaki zbor. U tom smislu, svakako treba izdvojiti Schnittkeove "Psalme pokajanja" i Rautavaarinu "Vigiliju", a tom je nizu, s istim pobudama, Tonči Bilić preksinoć dodao i "Dvanaest zborova" Sergeja Ivanoviča Tanjejeva.

Ako je cilj, dakle, bio tim djelom pokazati tehničku spremu HRT-ovog zbora, moglo bi se reći da je cilj ostvaren. Složene polifone strukture jasno su prezentirane, a zvuk zborskog sloga bio je uglavnom zadovoljavajuće kompaktan. Ukratko, publika je dobila prilično kvalitetnu informaciju o djelu koje joj je predstavljeno. S druge strane, ako se od izvedbe nekog djela očekuje i više od puke informacije, Tanjejevljevi zborovi ne mogu izdržati usporedbu s antologijskim Schnittkeovim i Rautavaarinim stranicama. Problem pritom nije u sâmoj interpretaciji – jer Tonči Bilić zaista je iz ovih skladbi izvukao sve što je vrijedno pozornosti. Ono na što, međutim, nije mogao utjecati je kvaliteta ovog opusa na razinama koje nadilaze puki skladateljsko-tehnički virtuozitet. A tu je Tanjejev, zapravo, autor prilično ograničenih dosega.

U pravu je Tonči Bilić kada govori kako ovaj ciklus, citiramo, "svjedoči o slojevima glazbene povijesti od polifonije nizozemskih majstora do zgusnute harmonije kasnoromantičarskih titana". No, je li to pretočeno u autohtonu umjetničku cjelinu? Nije. Tanjejev je eklektičan skladatelj koji, preopterećen poznavanjem tradicije, teško pronalazi vlastitost. Njegovih "Dvanaest zborova" su, uz iznimku tek jednog ili dva stavka, tek moćno zvučeće glazbene gromade, bez upečatljivijeg umjetničkog sadržaja. Jer, kada se u glazbenom djelu slušatelj najviše divi pjesničkom predlošku – a ovdje su to stihovi Jakova Petroviča Polonskog – onda to znači da nešto nije u redu s glazbom.

I tako, zaključno, vrijednost ovog koncerta možemo vidjeti samo na razini informacije. Koju smo možda i trebali dobiti – ali jedno je slušanje sasvim dovoljno. Ako ne i previše.

GODIŠNJI PREGLED: Ozbiljna glazba 2009.
Koliko zaista košta održavanje orgulja u Lisinskom?