Nema spavanja na lovorikama!

02.10.2007. Print | Pošalji link

Iako već 37. po redu, ovogodišnje Varaždinske barokne večeri gotovo da su potpuno novi festival u odnosu na svoja prethodna izdanja.

Jer, ako su neki koncerti, poput onih ansambla "The King's Consort" ili Varaždinskog komornog orkestra i predstavljali određenu liniju kontinuiteta, gotovo sva preostala "udarna" događanja, u ranija bi festivalska godišta bilo teško ili gotovo nemoguće smjestiti. Naime, premda su se sastavi specijalizirani za povijesno obaviješteno izvođenje rane glazbe u Varaždinu pojavljivali i prije, to je redovito bila iznimka u odnosu na glavnu liniju zastarjelih, romantičarskih pristupa toj glazbi. U nabolje preokrenutom novom sustavu vrijednosti Baroknih večeri našlo se tu i tamo glazbenika koji sviraju na suvremenim glazbalima, ali tek sporadično, i bez prijetnje da ugroze jasno prisutnu temeljnu odrednicu takozvanog "autentičnog" baroka.

Među ključnim zastupnicima ovog potonjeg načina sviranja bio je i ansambl "Il Fondamento" iz Bruxellesa, koji se predstavio programom manje poznatih ili našoj publici dosad posve neznanih djela majstora sjevernonjemačkog baroka. U tom smislu, vrhunski izvedene dvije suite Georga Philippa Telemanna možda i nisu bile osobito iznenađenje, ali zato preostala djela s njihovog programa definitivno jesu. Najviše to vrijedi za osebujnu skladbu "Hipocondrie" Jana Dismasa Zelenke, djelo prepuno posve neočekivanih i naizgled gotovo nelogičnih obrata, teško usporedivih s bilo čim drugim skladanim u prvim desetljećima osamnaestog stoljeća. Bio je tu i vivaldijevski prštav "Koncert za violinu i gudače" Johanna Davida Heinichena, u kojem se kao solist predstavio nenametljiv, ali sugestivan violinist Dirk Vandaele. On je, uostalom, bio i glavna zvijezda koncerta, za razliku od oboista Paula Dombrechta, koji, doduše, jest dobar umjetnički voditelj ansambla, ali je kao solist u "Koncertu za obou i gudače" Johanna Friedricha Fascha ostavio tek prosječan dojam.

A kao što su se na Zagrebačkom baroknom festivalu vjerojatno najzanimljivijima pokazali koncerti koje je predvodila karizmatična Rebecca Stewart, izvodeći ne baroknu, nego srednjovjekovnu i renesansnu glazbu, nešto se slično dogodilo i u Varaždinu. Naime, s obzirom na visoku interpretativnu kvalitetu, itekako se opravdanim pokazalo pozivanje ansambla "William Byrd", koji je integralno izveo Palestrinin ciklus duhovnih madrigala "Pjesma nad pjesmama". Voditelj šesteročlanog pjevačkog sastava Graham O'Reilly pritom je uspješno pomirio suzdržanost kasnorenesansnog duhovnog stila s elementima koji potcrtavaju naglašenu putenost teksta, stvorivši uvjerljivu cjelinu, koja, usprkos popriličnom trajanju, niti u jednom trenutku nije bila zamorna. Osim toga, premda nije riječ o baroknoj glazbi, ona se u festivalski program logično uklopila, s obzirom da donosi temelje na kojima su kasniji skladatelji gradili svoj polifoni izričaj.

Naravno, uza sve pohvale priređivačima Varaždinskih baroknih večeri, vremena za odmaranje na lovorikama nema. Naime, iako je ove godine vrhunski program pripremljen u rekordnom roku, prostora za nadogradnju kvalitetno postavljenog koncepta itekako ima. Primjerice, ovaj put nije bilo velikih opernih ili oratorijskih projekata, koji su dosad bili jedan od zaštitnih znakova ovog festivala, i od kojih se nipošto ne bi trebalo odustati. K tome, tradicija predstavljanja djela iz hrvatske glazbene baštine svedena je tek na jedan, kasnovečernji komorni koncert sastava "Responsorium", što je ipak nedovoljno za ovakav festival. No, sudeći po već objavljenom pretprogramu sljedećih Varaždinskih baroknih večeri, čini se da se i o tome već sada ozbiljno razmišlja. I to je dobro, jer je Varaždin konačno dobio reprezentativan festival kakav uistinu i zaslužuje.

Varaždinske barokne večeri 2009.
Varaždinske barokne večeri ne štede na programu
Ambiciozne Varaždinske barokne večeri