Selektorica Dana hrvatskog filma u sukobu interesa

14.03.2008. Print | Pošalji link

Kao što se svakoga proljeća, već osamnaest godina, mogu očekivati Dani hrvatskog filma, s vremenom je postala i tradicija da ova manifestacija isporuči i neizbježni skandal.

Povijest ove kronične bolesti je duga i dobro dokumentirana, a najpoznatiji su slučajevi osnivanje Salona odbijenih, koji je bio prvenstveno rezultat politički motivirane diskriminacije pojedinih filmaša, kao i miješanje uprave DHF-a u odluke selektora. Primjerice, kada je prije četiri godine redatelj Zvonimir Jurić napravio nemilosrdnu selekciju dokumentarnih filmova, izabravši njih devet od prijavljenih 130, to nije izazvalo pretjerano oduševljenje organizatora. Naravno, nisu stali iza svojeg selektora, a poznati su i slučajevi naknadnog ubacivanja filmova u program, i to jedino po kriteriju navodnih zasluga za hrvatsku kinematografiju.

Ovogodišnje sedamnaesto po redu izdanje Dana hrvatskog filma, koje će se održati u Studentskom centru od 25. do 30. ožujka, opet izaziva prijepore, i to opet u dokumentarnoj kategoriji. Organizatori DHF-a su za selektiranje dokumentaraca pozvali bivšu urednicu Dokumentarnog programa HTV-a Nanu Šojlev, koja je, između ostalih, izabrala i nekoliko filmova na kojima je potpisana kao urednica odnosno producentica. Na ovu činjenicu, koja načelno gledajući sugerira jasan sukob interesa upozorio je u otvorenom pismu Upravi DHF-a filmolog i kritičar Nikica Gilić, naglašavajući kako «producenti ne smiju biti selektori u konkurenciji u kojoj imaju svoje filmove». Gilić svoje motive za ovakvu javnu reakciju objašnjava najboljim namjerama: „Dani hrvatskog filma su meni jako važni, jer je to festival na kojem se puštaju sve filmske vrste. Ove godine je selekciju dokumentraca napravila producentica odnosno uednica HTV-a, a među odabranima je jedna trećina njenih filmova, što DHF nagriza. Uz svo poštovanje, a ja sam i kao kritičar stasao uz ovu manifestaciju, te s njima mnogo puta uspješno surađivao, mislim ipak da je ovo pogreška koju je netko treba javno iznijeti.“

Nikica Gilić dodaje kako je možda nekada bilo moguće tolerirati ovakve situacije, no DHF postoji već dugi niz godina i s vremenom se došlo do «točke ispod koje se ne može ići». Prozvana Nana Šojlev donekle razumije iznesene primjedbe: “Nakon svega, i uzimajući u obzir reakciju javnosti, ja mogu načelno prihvatiti da dio ljudi tu prepoznaje neki problem. Meni je žao što javnost nije reagirala kada su objavljena imena selektora, a prije nego je završena selekcija. To bi bio pravi trenutak, a ne sada kada je ostao i određen broj nezadovoljnih autora koji nisu uvršteni. Emotivne reakcije mogu razumjeti, ali nas sve više udaljavaju od načelne prirode problema.“

S druge strane, Šojlev u svemu ponajviše ističe kako je pozicija urednice na državnoj televiziji takva da automatski ne uključuje direktan upliv u nastanak nekog filma, kao i da je na mnogim filmovima potpisana automatizmom, iako u njihovoj realizaciji nije sudjelovala. Također objašnjava kako nije imala nikakav sentimentalni odnos prema filmovima koji su nastali unutar Dokumentarnog programa HTV-a dok mu je ona bila urednica. Šojlev dakle spominje i pomalo sumnjiv tajming objavljivanja prigovora na način selekcije dokumentarnih filmova, no Nikica Gilić navodi iste argumente kao i Nana Šojlev, ali i povlači analogiju koja dovodi u pitanje prihvatljivost njenog objašnjenja oko teme sukoba interesa: “Pa ne može direktor izdavačke kuće biti u žiriju koji daje nagradu knjizi koju je njegova kuća izdala, iako on osobno nije na njoj radio!“

Selektorica također želi ukazati i na negativan stav prema HTV-u, koji se može nazrijeti već u prvoj rečenici Gilićeva otvorenog pisma, koja kaže kako «Dani hrvatskog filma opet pokušavaju pogodovati pojedincima s HTV-a». S problematičnom HTV-ovom produkcijom se susreo i već spomenuti Zvonimir Jurić, koji je morao pogledati desetke dužih televizijskih reportaža koje su bile prijavljene kao dokumentarci, no Šojlev ne prihvaća općenito kritiku svoje bivše televizije: “Ne znam zašto se gospodin Gilić s toliko žara angažirao i pitam se je li to cjeloviti stav Društva kritičara ili samo njegov osobni.“

Vrijedi li potkrijepljeni argument manje ako ga kaže jedan ugledni filmolog i kritičar, odnosno hoće li imati snagu tek ako ga pečatom ovjeri udruga koja se sastaje otprilike jednom godišnje, Nani Šojlev je ovdje očito jako bitno. Prozvano Društvo filmskih kritičara još nije iznijelo nikakav službeni stav u vezi ove prijeporne selekcije, no Gilić očekuje reakciju istog, s obzirom da ono dodjeljuje nagradu Oktavijan i dokumentarcima.

Nana Šojlev nije previše sretna s time kako se ova priča zakomplicirala, napominjući kako je ona djelovala u vremenskim okvirima koji je odredila Uprava DHF-a, te da je i odbila u dokumentarni program uvrsititi desetak «svojih» filmova, na kojim je potpisana. No, ostaje činjenica, bez obzira na moguće povrijeđene taštine izostavljenih autora, da je jedna trećina dokumentarne selekcije Nane Šojlev istovremeno i urešena njenim imenom i prezimenom na uvodnoj ili odjavnoj špici. A sukob interesa nije pretjerano teško definirati: riječ je o situaciji kada je netko na poziciji moći ili povjerenja, a istodobno ima konkurirajuće profesionalne ili osobne veze s onime o čemu odlučuje. Pametnome dosta.

AUDIO VERZIJA

(G.D.)

Pročitajte i ...
18. Dani hrvatskog filma
18. Dani hrvatskog filma - skromniji nego ikada
Uspjesi filma '38 Baba Višnjina ulica'
Film o junacima Baba Višnjine ulice
Sukob interesa na Danima hrvatskog filma
Pripremaju se Dani hrvatskog filma 2008.
Dani hrvatskog filma - festival na kojem će novčanih nagrada možda biti, a možda i ne
'Figura 17' završava mističnu trilogiju Željka Kipkea

Anketa

Kako ste dosurfali do adrese Dnevni Kulturni Info?

Preko linka u emailu
Preko linka na netu
Čuo/čula sam o tome na Radiju 101
Ja uopće nisam na ovoj stranici