Od RAF-a do zvijezda - retrospektiva filmova Luke Hrgovića

02.04.2008. Print | Pošalji link

«Sve su pite pite, a samo je burek – pitac», glasi jedna narodna, uvjetno rečeno, mudrost iz Bosne i Hercegovine.

Naravno, svi Bosanci štuju poseban status bureka među srodnim jelima, te su uvijek šokirani kada se susretnu s kvalifikacijama poput «burek sa sirom» ili čak «burek s višnjama», jer burek može biti samo jedan, onaj s mesom. Ipak, cijeli film posvećen bureku kao transcendentnom pojmu koji se provlači kroz povijest pokretnih slika nije snimio jedan Bosanac, nego Zagrepčanin Luka Hrgović, perspektivni filmski poletarac. «Epopeja o bureku» završena je 2005. godine, nakon višemjesečnog snimanja, te premijerno prikazana na Reviji amaterskog filma. U međuvremenu je Hrgović stvorio zavidan opus kratkog filma, te mu je ove godine, na sedmoj Reviji amaterskog filma čak posvećena i retrospektiva. To ipak ne treba čuditi kada je riječ o ovom 22-godišnjaku, jer on je najvećih zvijezda RAF-a, čiji filmovi redovito izazivaju najviše pažnje i odobravanja kod publike.

«Epopeja o bureku» zanimljiv je pastiš u kojem se u poznate scene iz filmske povijesti, kao što je ona pod tušem u «Psihu», na mjestu originalnih rekvizita nalazi burek. Tako se u Chaplinovoj «Zlatnoj groznici» umjesto kuhane cipele jede burek, a isti je i ključan kao željeni objekt Hrgovićevog čitanja «Gospodara prstenova». Iako je temeljen na relativno uobičajenoj dosjetki, ono što «Epopeju o bureku» izdvaja jest, između ostalog, Hrgovićeva uspješnost u vjernom repliciranju scena koje je odlučio humoristički preraditi. Posebno komplicirana bila je rekonstrukcija već spomenute scene pod tušem u Hitchockovom remek-djelu, koja se u originalu, ali i kod Hrgovića, sastoji od sedamdesetak kadrova, naročito ako se u obzir uzme da je snimana s jeftinom Sonyjevom kamerom i tek jednim reflektorom.

U radovima ovog mladog filmskog entuzijasta vidljiva je i česta upotreba kompjuterski generiranih efekata, koji izgledaju potpuno uvjerljivo. S obzirom da Hrgović trenutno studira na Odsjeku za animaciju i nove medije Akademije likovne umjetnosti, ne čudi njegova umješnost u tom području, ali i on sam kaže da su razlozi za korištenje specijalnih efekata i komercijalni, «jer se ljudi pale na eye-candy.»

U tom smislu je Hrgović oduševio i svojim sljedećim hitom na RAF-u, «Dürerovim kodom», u kojem je ingeniozna ideja najvećim dijelom izvedena pomoću animacije i specijalnih efekata. Hrgović je uzeo nosoroga iz poznatog Dürerovog drvoreza, te ga pustio na stampedo kroz poznata djela likovne umjetnosti, u kojima bi on pravio nered ili pak dovodio figure u ispravni poredak.

Bez obzira na te uspjehe unutar RAF-a, pa i stvaranja manje baze obožavatelja Luka Hrgović je u široj javnosti primijećen tek nedavno, zahvaljujući kratkom filmu «Servus», koji se može naći, kao i još neki njegovi radovi, na Youtubeu. U njemu je prikazao rušenje nekoliko poznatih zagrebačkih lokacija, kao što je Trg Bana Jusipa Jelačića, a ideju za taj film dobio je zbog urušavanja Kupske ulice.

Svi spomenuti filmovi bit će prikazani u okviru retrospektivne projekcije na RAF-u, koja je na rasporedu u četvrtak, 03. travnja u 22 sata u kinu Grič, no Hrgović napominje kako mu je važnije bilo prikazati neke svoje manje poznate filmove. Publika se, dakle, može veseliti i prvijencu ovog režisera u nastajanju, koji je snimio kada je imao tek šesnaest godina, a zove se «Krvavi spust» i prikazuje utrku dvoje ljudi na sanjkama. Kada je riječ o planovima za budućnost, Luka Hrgović se trenutno najviše koncentrira na studiranje, no paralelno snima i svoj prvi srednjemetražni film. Uvijek okružen istom ekipom prijatelja-suradnika, Hrgović je godinu i pol dana u svoje slobodno vrijeme snimao «Etidu», koja je nastala iz razgovora o omiljenim filmskim žanrovima, pa se tako ista ljubavna priča događa u okvirima westerna ili ratnog filma, u šest različitih varijacija.

«Etida» je trenutno u završnoj fazi postprodukcije, a njeni dijelovi također će biti prikazani na RAF-u. Luka Hrgović ne krije svoje autorske ambicije, koje se već mogu nazrijeti kroz njegovu opsesiju reflektiranja aktualnog, no smatra kako još nije spreman za snimanje pravog dugometražnog filma. Budući da mu je trebalo samo nekoliko godina da na Reviji amaterskog filma prijeđe put od jednoga od stotina prijavljenih entuzijasta, do poznatog autora s vlastitom retrospektivom, ne treba čuditi ako za koju godinu njegov najnoviji film budemo gledali u redovitoj kino-distribuciji.

AUDIO VERZIJA

(G.D.)

Pročitajte i ...
'Boys and their toys' - o dječacima i njihovim igračkama
Boys and their toys
Retrospektiva Luke Hrgovića na RAF-u
Počinje sedmo izdanje Revije amaterskog filma
Psiho-seanse na sedmoj Reviji amaterskih filmova

Anketa

Kako ste dosurfali do adrese Dnevni Kulturni Info?

Preko linka u emailu
Preko linka na netu
Čuo/čula sam o tome na Radiju 101
Ja uopće nisam na ovoj stranici