Festival novog cirkusa posvećen mraku intime

15.10.2008. Print | Pošalji link

Četvrto izdanje najmlađeg, ali i najzanimljivijeg jesenskog zagrebačkog festivala, onog posvećenog fenomenu novog cirkusa, održat će se ove godine od 18. do 22. listopada.

Prošlih godina Festival novog cirkusa stavljao je naglasak na određene vještine, pa je tako prije dvije godine sav bio u zraku, dok je prošle gotovo isključivo žonglirao. Ovoga puta pak ima temu, pravu i veliku, i nimalo jednostavnu. Naime, Ivan Kralj, umjetnički voditelj festivala, odlučio je pokazati jednu od osnovnih karakteristika koja takozvani novi cirkus razlikuje od tradicionalnog. To nije ni vještina niti zabrana dresiranih životinja, nego dramaturška potka predstava koje nisu više tek zabava za obiteljsku publiku. Ako se prošle godine, zbog veselih i šarenih žonglera, Festival novog cirkusa i moglo smatrati čak i dječjim, ove godine to sigurno nije slučaj, jer sad je tema obitelj, i to obitelj kao izvor disfunkcionalnosti i društva i pojedinca. Ivan Kralj zato priznaje da se ovogodišnja selekcija može činiti «nešto mračnijom u odnosu na dosadašnje».

Naizgled nespojivo, ali Festival novog cirkusa ovogodišnju je selekciju podredio predstavama koje tematiziraju intimu, pojedinačnu ili obiteljsku, ali uvijek povezanu s nasljeđem koje nosi ili izvođač ili izvođačka zajednica. Stoga nije čudno da su svi sudionici programa četvrtog Festivala novog cirkusa ili ljudi koji žive zajedno ili pak ljudi koji imaju problem s time što s nekim žive ili - ne žive. Koliko je cirkus, pa i novi cirkus, obiteljska stvar, objašnjava dalje Ivan Kralj: «Obitelj jest iznimna tema za umjetničko istraživanje, pogotovo kad se autori pozabave osobnim pričama i kad tematizira vlastitu sudbinu, a to je okosnica većine ovogodišnjeg programa.» 

Festival novog cirkusa će 18. listopada u Histrionskom domu otvoriti predstava koja na najbolji način ocrtava temu ovogodišnje selekcije, čak i svojim naslovom. Riječ je o francusko-američkom paru, Fanny Soriano i Julesu Beckmanu, 
koji kroz cirkusku izvedbu raščišćava stvari – kod kuće. «Libertivore» ili «Slobodojed» za Ivana Kralja je oda muško-ženskim odnosima i dualizmu koji se postiže međusobnim i svjesnim ograničavanjem individualne slobode u vezi ili braku.

Osobne i obiteljske teme nisu ekskluziva, pa ovogodišnji Festival novog cirkusa za sam kraj čuva i jednu domaću predstavu, indikativnu za selekciju i temu. Riječ je o kompaniji Positive Force, grupi novocirkuskih umjetnika koji se izdvojio iz splitske skupine Hram koja je također već nekoliko puta nastupala na ovom festivalu. Njihova predstava nosi naslov «F 20.0», što je klinička šifra za paranoidnu shizofreniju, bolest koju su autori susretali u svojoj obitelji i među prijateljima. Međutim, preko bolesti oni se bave društvenom i obiteljskom stigmatizacijom, ali i granicom između genijalnosti i ludila. Pitanja koja postavljaju Splićani muče i kanadsku izvođačicu Angelu Laurier. Zavidne karijere, u kojoj je surađivala sa Cirque du Soleilom, nastupala u njemačkim varijeteima, ali i u „Snu Ivanjske noći“ Roberta Lepagea, Angela Laurier sad radi solo, i to predstave koje se tiču nje osobno i njezine obiteljske situacije. Predstava naslova «Deversoir», ili «Preljev», njezin je emocionalno ili izvođački nimalo lagan pokušaj ponovnog uspostavljanja odnosa s udaljenim ocem i bolesnim bratom.

Jedno od najvažnijih gostovanja u sklopu četvrtog Festivala novog cirkusa sigurno je australska kompanija jednostavnog imena Acrobat, koja je svojedobno nastupila i na Eurokazu. Tadašnju vrlo uspješnu i opsežnu svjetsku turneju, međutim, kompanija nije baš najbolje podnijela. Danas zato nastupaju u bitno manjem broju, što pokazuje i naslov predstave „Smaller, poorer, cheaper“ ili  „Manje, jadnije, jeftinije“, kojom se, nakon financijskog i emocionalnog bankrota, vraćaju na svjetske pozornice. U Zagrebu će, točnije u Boćarskom domu, australski akrobati nastupiti 21. i 22. listopada

Pet dana punih izvedbi, predavanja i projekcija koje nudi ovogodišnji Festival novog cirkusa, Zagrepčane ipak neće osiromašiti kao nedavne, bitno razvikanije manifestacije. Ivan Kralj, umjetnički voditelj festivala, cijene je uspio prilagoditi hrvatskom standardu, pa komplet ulaznica za sve predstave stoji manje nego, primjerice, samo jedna za Festivala svjetskog kazališta. Možda će zato zagrebačka publika jednu od predstava četvrtog Festivala novog cirkusa pratiti ispod Mosta mladosti.

AUDIO VERZIJA

(I.R.)

Pročitajte i ...
Ženski cirkus kao glavna tema Festivala novog cirkusa
Festival novog cirkusa - peti put
Ivan Kralj poslužio Kupusov list
Kupusov list – godišnjak s distancom i angažmanom
Cirkus između Viteza i Kralja
Počinje četvrti Festival novog cirkusa
Jesen u Zagrebu
'Majka svih festivala' – predizborni trik ili prava 'Jesen u Zagrebu'?
Festival novog cirkusa
Festival novog cirkusa - žongliranje kao umjetnička, a ne politička disciplina

Anketa

Kako ste dosurfali do adrese Dnevni Kulturni Info?

Preko linka u emailu
Preko linka na netu
Čuo/čula sam o tome na Radiju 101
Ja uopće nisam na ovoj stranici