Rene Medvešek sanja Calderóna

02.04.2009. Print | Pošalji link

Nadovezujući se na već uspješnu glumačku karijeru, Rene Medvešek posljednjih se godina nametnuo i kao jedan od najzanimljivijih domaćih kazališnih redatelja.

Svoj je prepoznatljiv scenski rukopis izgradio prvenstveno na nizu zapaženih autorskih projekata, ali i inscenacijama djela drugih suvremenih autora. S druge strane, lanjski mu se izlet u klasične baštinske naslove s 'Glasima iz planine', prema Petru Zoraniću i Marinu Držiću, nije baš posrećio. To ga, međutim, nije spriječilo da se lati još jednog, i to svjetskog klasika – španjolskog baroknog dramatičara Pedra Calderóna de la Barce i najpoznatije od njegovih dvjestotinjak drama - "Život je san".

Ovaj tekst Medvešek postavlja u Gradskom dramskom kazalištu Gavella. Riječ "tekst" pritom je redatelju posebno važna, i to ne samo u svojim širim značenjima, nego i kao niz na pozornici govorenih riječi. U tom smislu, "Život je san" predstavlja u Medvešekovom radu nastavak preokupacija načetih u "Glasima iz planine". Naime, već su i one bile "pokazatelj zanimanja za govor, kao ključnu problematičnu točku kazališnog glumišta".

U konačnici tako ova predstava, premda je riječ o klasičnom tekstu, ili upravo zbog toga, također u sebi nosi određenu crtu kazališnog istraživanja, karakterističnog i za Medvešekov rad na novijim naslovima i autorskim projektima. Naglasci su u tom istraživanju nešto drukčiji nego u ranijim predstavama, s obzirom da je redatelj shvatio kako mu Calderónova drama nudi "mogućnost ispitivanja može li se tekst koji je u stihu i poetičan, i kao takav bitno stilski obilježen, igrati kako je napisan, bez pretjerane modernizacije i razgrađivanja stihova". Umjesto modernizacije, Medvešek je tako pokušao naći načine "koji će kroz ritam, dah, emociju takvom tekstu dati slušljivosti".

Premda je Medvešek nastojao zadržati specifičnosti Calderónovog jezika i stila i u njihovoj scenskoj eksplikaciji, određene intervencije u zapetljano dramaturško tkivo barokne drame ipak su bile neminovne. Jer, "u ovom trenutku nismo navikli na takvu formu, a k tome drama ima toliko hipertrofirane opise i daje velik danak modi svog vremena, da je bilo potrebno tu poetičnost na nekim mjestima ublažiti, iako je zadržana osnovna struktura".

Kao tipično barokni tekst, "Život je san" u sebi nosi niz različitih tema i ideja. Od svih njih, Medvešek se odlučio usredotočiti na temeljno pitanje jesmo li žrtve sudbine ili smo igrači koji mogu utjecati na ono što nam se u životu događa. Oko toga se pletu i motivi odnosa razuma i nagona, zatim odnosa muškarca i žene, ali i pitanje časti, koje, prema Medvešeku, "danas nije više toliko aktualno, ali bi, kad se vidi sva sila nepoštenja o kojima stalno slušamo, bilo dobro da i pojam časti više uvažavamo".

Ustrajanje na istraživanju tema ljudskog duha, pa i duhovnosti, općenito je karakteristično za Medvešekov redateljski opus. Calderónova drama za to mu je bila dodatan poticaj, i to bez obzira na prividnu udaljenost duhovnih svjetova njegovog i našeg vremena. Naime, "ljudi se o tome boje govoriti, kao da je to nešto iluzorno i kao da je dovoljno u kazalištu govoriti kako su ljudi grozni i da je sve oko nas užasno". S druge strane, Medvešek smatra da "ne može biti na odmet tražiti i pokušati učiti od drugih vremena ono što bi moglo biti dobro i za nas".

Prvi Calderónov tekst u režiji Renea Medvešeka, "Život je san", upravo je postavljen na Gavelline daske. Glumačku ekipu predvode Darko Milas, Franjo Dijak i Ozren Grabarić, a premijera je na rasporedu 2. travnja 2009. u 19:30. Prve, ali ne i posljednje reprize na 3., 4. i 6. travnja.

AUDIO VERZIJA

(T.M.)

Pročitajte i ...
Filip Šovagović
Život je san - Rene Medvešek
'Život je san' - novi eksperiment Renea Medvešeka
Ne, prijatelj! - Saša Anočić
Ilijada 2001. - Filip Šovagović
Kazalište - godišnji pregled 2008.
Putujuće pozorište Šopalović - Tomi Janežić
Glasi iz planina - Rene Medvešek
'Glasi iz planina' na daskama ZKM-a
Medvešekovi 'Glasi…' iz Dubrovnika u ZKM-u

Anketa

Kako ste dosurfali do adrese Dnevni Kulturni Info?

Preko linka u emailu
Preko linka na netu
Čuo/čula sam o tome na Radiju 101
Ja uopće nisam na ovoj stranici