Ljubav, smrt i politika u trojedinoj predstavi

17.01.2008. Print | Pošalji link

Nakon nekoliko uglavnom manjih, ali uspješnih predstava, i onih kazališnih zbivanja koje je nešto teže svrstati u žanrovske ladice, Teatar &TD letvicu je postavio još više.

Naime, u ovu godinu &TD ulazi s velikim dvostrukim, pa čak i trostrukim projektom. Oliver Frljić, redatelj koji se u istom prostoru već proslavio specifičnom obradom Eshilovog komada 'Sedmorica protiv Tebe' i autorskom predstavom 'Gospođice Rice, puno prije politike bila je glazba', istodobno postavlja baroknu operu 'Didona i Eneja' Henryja Purcella i dramatizaciju pripovjetke 'Smrt u Veneciji' njemačkog nobelovca Thomasa Manna, koju je, između ostalih, proslavio i Luchino Visconti istoimenim filmom. Među mnogim posebnostima tog iznimno složenog zadatka je i činjenica da obje predstave igraju istovremeno i s istim izvođačima, koji, kad ne igraju u operi na velikoj sceni, sudjeluju u 'Smrti u Veneciji' u prostoriji SEK-a, ili Studentskog eksperimentalnog kazališta u dubini nekadašnjeg Talijanskog paviljona.

Uprava &TD-a ponosna je na svoj novi projekt jer, Marin Blažević, umjetnički voditelj kazališta i u ovom slučaju pomoćnik za dramaturška pitanja, u spajanju različitih prostora vidi ne samo dramaturški i izvođački izazov, nego i kazališnopovijesni razlog. Na velikoj sceni nastajale su sve važne predstave &TD-a, dok su u pozadinskom prostoru funkcionirali SEK, Coccolemocco, Pozdravi i Kugla-glumište, što znači da se ovim projektom i simbolički spajaju dvije ionako povezane tradicije kazališnog djelovanja u Savskoj 25. Pored toga, &TD je uvijek bio i mjesto istraživačkog, ili barem neobičnog i neočekivanog susreta mladih ljudi i afirmiranih profesionalaca. Oliver Frljić zaista jest okupio izvanrednu i potpuno raznorodnu ekipu, koju predvodi domaća sopranistica svjetskog glasa, primadona Vlatka Oršanić u ulozi Didone, i prva među jednakima ansambla Teatra &TD, Ana Karić u ulozi Gustava von Aschenbacha, protagonista 'Smrti u Veneciji'. Pored njih, tu je, naravno, i cijeli &TD-ov glumački tim, od Mislava Čavajde, Tvrtka Jurića, Nataše Dangubić i Suzane Brezovec do Deana Krivačića i gošći Lane Barić i Petre Zanki. Ništa manje značajan nije ni autorski tim, kojeg čine scenograf i oblikovatelj svjetla Goran Petercol, kompozitor Frano Đurović, koreografkinja Sandra Banić i kostimografkinje iz studija 'Artiđana'.

Poznat po tome da izvođače može nagovoriti i na nemoguće, djelomično i zaslugom svojega uvijek neobičnog koncepta, Oliver Frljić svjestan je odgovornosti koju je preuzeo za trošenje glumačkog materijala, koje se događa kad isti ljudi u isto vrijeme igraju dvije različite predstave. No, kao da nije dovoljno što se dvije zahtjevne predstave odvijaju istodobno na velikoj sceni Teatra &TD i u sobičku nazvanom SEK, u prolazu gdje su garderobe pojavljuje se parazitska treća predstava za tek nekolicinu gledatelja. Riječ je o pokušaju realizacije dramatizacije romana 'Kuga' Alberta Camusa u rijetkim trenucima glumačkog odmora između 'Didone i Eneje' i 'Smrti u Veneciji'. Pokušaj režije u nemogućim uvjetima pripada Anici Tomić, koja je 'Kugu' izabrala upravo zato što govori o egzistencijalnoj ugroženosti i raspadu sistema, što upravo opisuje situaciju u kojoj se nalaze izvođači ovog projekta. Camusova 'Kuga' na kraju se, navodi Anica Tomić, pretvara u esej 'Kazalište i kuga' Antonina Artauda.

Od Purcella, preko Manna, do Camusa i Artauda, trostruki projekt u Teatru &TD povezuje niz izvedbenih i manje izvedbenih prostora Teatra &TD u cjelinu koju odjednom mogu osjetiti samo izvođači, dok će pažljiviji gledatelji morati Savsku 25 posjetiti tri puta kako bi dobili pravi dojam. 'Didona i Eneja / Smrt u Veneciji' zajedno s probama 'Kuge' čine jedinstvenu cjelinu ali mogu funkcionirati i kao samostalne predstave. Opernoj publici možda pokažu kako HNK ne mora biti jedina operna kuća u Zagrebu, dok će ljubiteljima političke provokacije sigurno dokazati kako je Teatar &TD jedino zagrebačko kazalište koje se svojih poruka ne boji. Naime, Oliver Frljić je, u prepoznatljivoj maniri, i baroknu operu i modernističku pripovjetku postavio tako da njihove vječne teme žudnje i posljedične smrti promatra iz suvremene vizure, što u samim izvedbama dovodi do gotovo nezamislivih spojeva, mogućih samo u kazalištu.

Premijerni blok počinje 18.01.2007. i nastavlja se 20.01.2007. Publika sama bira gleda li najprije baroknu operu u suvremenoj režiji ili, pak, dramatizaciju 'Smrti u Veneciji', dok se za 'Kugu' jednostavno treba raspitati kad ima mjesta u prolazu između garderoba Teatra &TD. S obzirom na jedinstvenost ovog projekta, kao i činjenicu da je ugovoreno šesnaest izvedbi, naš je savjet - rezervirati ulaznice što prije.

AUDIO VERZIJA

(I.R.)

Pročitajte i ...
Studenti u svemiru na Velesajmu kulture
Velesajam kulture ponovno u SC-u
Anti Edip: Anarhizam i shizofonija - Damir Bartol Indoš & Tanja Vrvilo
Perforacije – tjedan izvedbenih umjetnosti
Platforma mladih koreografa u autoretrospektivnom izdanju
Platforma mladih koreografa 2009.
Konferencija PSI tematizira pogrešku
Najveća konferencija u hrvatskoj povijesti bavi se – greškom?
'Knjiga mrtvih' uvod u Eurokaz koji tematizira teatar i smrt
'Knjiga mrtvih' – posveta prijateljima i(li) rekonstrukcija Kugla glumišta

Anketa

Kako ste dosurfali do adrese Dnevni Kulturni Info?

Preko linka u emailu
Preko linka na netu
Čuo/čula sam o tome na Radiju 101
Ja uopće nisam na ovoj stranici