Teofil Pančić - autor zahvaljujući čijem pisanju su mnogi ostali normalni

27.01.2009. Print | Pošalji link

U masovnim medijima se piše mnogo, najčešće po ustaljenim pravilima.

No, uvijek se nađu ljudi koji svoje tekstove znaju pretvoriti u nešto više od pukog informiranja, pa se u svakoj publicističkoj generaciji može naći po jedan Veselko Tenžera ili Igor Mandić, čiji tekstovi i kolumne imaju trajniju vrijednost od one koliko je potrebno da izađe sljedeći broj. U Hrvatskoj su to autori poput Borisa Dežulovića, dok je u Srbiji jedan od najcjenjenijih kolumnista i književnih kritičara Teofil Pančić, iz beogradskog tjednika Vreme.

Pančić je gostovao u Zagrebu, za koji ga mnogo toga vezuje, u sklopu Dana srpske kulture, gdje je predstavio svoje ukoričene kolumne pod naslovom «Peščani sprud». One su pak napisane za internetski portal kultne radijske emisije B92 Peščanik, koju vode Svetlana Slapšak i Svetlana Lukić. Peščanik je poznat kao emisija u kojoj je moguće iznositi radikalno anacionalne ili liberalne stavove, te je zato u podjednakoj mjeri slušaju i desničari i konzervativci, jer žele znati što misli druga strana.

Peščanik je postao i serija putujućih tribina, koje se onda uživo prenose na radiju. Kako na njima najčešće raspravljaju predstavnici liberalnije srbijanske javnosti, poput Biljane Srbljanović ili Petra Lukovića, u međuvremenu je dovelo i do incidentnih situacija, pa su tako srpski neofašisti najavili izazivanje nereda na Peščaniku koji se održavao u malom šumadijskog gradiću Aranđelovcu. Tribina je ipak započela u dogovorenom terminu, no uskoro se pokušaj dijaloga sa srpskim nacionalistima pretvorio u potpuni kaos, koji je policija mirno gledala sa strane. Na kraju je to izdanje Peščanika moralo biti prekinuto, ali ne prije nego što je inače vrlo pristojna Biljana Srbljanović opsovala sve po spisku okupljenoj rulji. S takvim neugodnim situacijama, ističe Teofil Pančić, nažalost se treba računati u današnjoj Srbiji, no njemu su mnogo važnije suprotne reakcije čitatelja: „Sve vrijeme, ali doista sve vrijeme mnogo je više ljudi koji vam čestitaju na tekstovima ili koji kažu da su zahvaljujući njima ostali normalni.“

Važnost Teofila Pančića kao novinskog autora počela se prepoznavati nakon što su njegove izabrane kolumne u kojima je pratio Miloševićeve devedesete izašle u uglednoj biblioteci «XX vek» Ivana Čolovića. Knjiga pod naslovom «Urbani bušmani» bila je i prvi susret Igora Mandića s Pančićevim pisanjem, koje ovaj poznati hrvatski kolumnist smatra boljim od vlastitog. Mandić posebno ističe biografiju Teofila Pančića, koja sadrži i dovoljno materijala za razvoj ovog autora u srpskog nacionalista, što se nije dogodilo. Baš suprotno, kaže Mandić: „Rođen u Skošju, od jedanaeste godine živi u Zagrebu a krajem 1991. mora otići s obitelji. Ja sam u Zagreb došao s osamnaest, što znači da Teofil ima više prava smatrati se Zagrepčaninom. No, mjerili su ga tada po drugim mjerilima, pa sada živi i radi na relaciji Zemun-Beograd.“

U najnovijoj Pančićevoj zbirki kolumni objavljeni su tekstovi nastali do kolovoza 2009. godine, koji su, kako ih naziva Mandić, „krvnička analiza srbijanske političke zbilje. «Peščani sprud» inače je jedna od nekoliko Pančićevih objavljenih knjiga. «Urbane bušmane» su slijedile njegove ukoričene književne kritike svjetske književnosti «Pepeo bez bašte», dok je u Hrvatskoj VBZ objavio «Famoznih 400 kilometara», u kojoj se Pančić bavi novijom hrvatskom književnošću, od pojave FAK-a do danas. Neke od njih su dostupne i u našim knjižarama, a svaku vrijedi pročitati, jer su tekstovi Teofila Pančića slika vremena u kojem živimo.

AUDIO VERZIJA

(G.D.)

Pročitajte i ...
Booksa ugostila Srđana Tešina
Srđan Tešin u Booksi
5. Revija malih književnosti ugošćava srpske pisce
Teofil Pančić u Zagrebu
Protiv političke korektnosti
Apsurdi političke korektnosti

Anketa

Kako ste dosurfali do adrese Dnevni Kulturni Info?

Preko linka u emailu
Preko linka na netu
Čuo/čula sam o tome na Radiju 101
Ja uopće nisam na ovoj stranici