Silazak bijelog pečata na bijeli kvadrat

09.01.2008. Print | Pošalji link

Iako su i ranije izlagali zajedno, a i promatralo ih se kao trojku umjetničkih istomišljenika, Alan Alebić, Ivica Blažić i Ivan Skvrce na posljednjih nekoliko izložbi ove godine nastupaju pod zajedničkim imenom ABS.

Ime je složeno prema početnim slovima njihovih prezimena, iako ga članovi grupe povremeno prevode kao Anti Block System. Svođenje autorskih imena na kraticu na neki je način i iskaz određenog opredjeljenja, tim više što su se sva trojica pojavila na sceni s potpuno formiranim, prilično prepoznatljivim stilom, držeći se gotovo mehaničkog prepisivanja istih motiva i iste zanatske manire.

Danas izgleda kao da su te činjenice, već same po sebi pomalo problematične kao samodopadno ugađanje kultu umjetničkog rukopisa, sva trojica ispočetka bila itekako svjesna. Izložba 'Nulta razina ABS-a' predstavila ih je kako u preispitivanju vlastitih opredjeljenja, tako i preispitivanju očekivanja sredine u kojoj djeluju. Novom izložbom u Galeriji Karas utvrđuju već odabrane pozicije, s ponešto šale na račun estetike, slikarstva, pa i na svoj vlastiti. Sve je to, međutim, kako će reći Ivica Blažić, zbog jasnijeg razumijevanja njihovog vlastitog rada: 'Još otkad smo bili studenti, bavili smo se istim problemom s umjetnošću. Međutim, nakon tih nekoliko izložbi shvatili smo da se nalazimo u pomalo nezahvalnoj poziciji i naš rad je redovito nailazio na nerazumijevanje. Susretali smo se s površnom recepcijom, gdje su naše radove svi promatrali isključivo kao estetsku činjenicu, a nikoga nije zanimalo što to znači u kontekstu, zašto je to slikano i čime se mi uopće bavimo.'

Na prošlogodišnjoj izložbi 'Nulta točka ABS-a', trojac je apostrofirao konceptualističku grupu Art & Language kao svoj trenutni uzor, prisvojivši, pa i hladno prepisavši nekoliko njihovih radova. Logika kolektivnog autorstva u tome je bila neizbježna. Osim što predstavlja odrađenu lekciju iz povijesti umjetnosti, njihova izvedba slikarskih citata radova Art & Language dosljedno je korespondirala s idejnim materijalom koji su citirali. 'Nama je', kaže Alan Alebić, 'taj pristup poslužio kao instrument da raščistimo situaciju oko našeg vlastitog funkcioniranja kao umjetnika. Oni su proučavali cijelo stanje u sistemu umjetnosti, pa tako i mi koristimo njihove načine da preispitamo stanje u kojem djelujemo.'

Izložba u Karasu nosi naslov 'Silazak bijelog pečata na bijeli kvadrat', kojim se jasno referira na i inače često citiranog i/li eksploatiranog Maljeviča. U tome kod ABS-a, dakako, ima ironije, ali i 'učenja', jer kao i s citatima Art & Language, reći će Blažić, posrijedi je pokušaj da se izađe iz kolotečine. Smisao njihovog rada nije gotov umjetnički proizvod, a on nije ni u pojedinostima kao što je materijal za kojim posežu, nego općenito u relacioniranju prema kontekstu unutar kojeg postoji, uključujući u sebe svu raspoloživu stvarnost. 'Estetika je samo nuspojava našeg rada, događa se nužno samo zato što baratamo određenim materijalima. Pravo je pitanje na što se mi pozivamo, jer bitna je intencija umjetnika, na što ukazuje Duchamp. Ne mislimo da se umjetnost primarno bavi proizvodnjom estetskih objekata.'

'O silasku bijelog pečata na bijeli kvadrat' zatvoreni je ciklus radova uz koji ABS-ovci prilažu nekoliko napomena. Temeljna je ta da se opredjeljuju za umjetnost kao spoznajnu činjenicu, a ne estetski objekt. Ostale se pak tiču samih tih objekata. Naime, slikarski motiv poštanskih pečata prisvojen je s Blažićevih slika, zatim su radovi izvedeni u prepoznatljivoj maniri slikarstva Ivana Skvrce, a potpisao ih je Alan Alebić, treći član grupe, koji za njih u ovom slučaju nije 'ni motivski ni stilski odgovoran'. Izložba grupe ABS otvorena je 08.01.2008. u Galeriji Karas i trajat će desetak dana. U međuvremenu, Alebić, Skvrce i Blažić s projektom ABS-a spremaju i neke nove nepodopštine, epizode koje, kao i dosadašnje, s novih aspekata i u novom formalnom ruhu rasvjetljuju njihove vlastite umjetničke pozicije, a sve će to ubrzo biti obuhvaćeno i zasebnom publikacijom.

AUDIO VERZIJA

(M.G.)

Pročitajte i ...
Trijenale hrvatskog kiparstva 2009.
Tko se boji vuka još u digitalnoj eri
Penezić & Rogina na Bijenalu arhitekture u Veneciji
Izložba Pabla Picassa ipak otvorena u Dubrovniku
Unatoč nezainteresiranosti Ministarstva kulture, Picasso u Dubrovniku
Sanja Iveković i Slaven Tolj
ABS u Karasu
ABS u PM-u

Anketa

Kako ste dosurfali do adrese Dnevni Kulturni Info?

Preko linka u emailu
Preko linka na netu
Čuo/čula sam o tome na Radiju 101
Ja uopće nisam na ovoj stranici