N.O. Jazz Festival ne želi biti 'cool'

09.11.2009. Print | Pošalji link

Dok je "mainstream" jazz publika tijekom proteklih tjedana višestruko namirila svoje potreba dvama festivalima, ona nešto alternativnijih preferencija tek treba doći na svoje.

I doći će, jer od 9. studenog kreće program jubilarnog, desetog "N.O. Jazz Festivala", koji traje do 16. studenog. Ime ove manifestacije ne znači odsustvo u njenom nazivu sadržanog žanra, nego je riječ o kratici za "not only" – dakle, jazz je tu tek jedna, čak ne nužno i primarna sastavnica. Okosnicom je programa improvizirana glazba, a, prema riječima inicijatora i još uvijek glavnog organizatora festivala, Mate Škugora, uska žanrovska odrednica, koliko god privlačila publiku, može biti dvosjeklim mačem. Naime, "sâm naziv 'jazz' u startu ograničava, a i mnogi su glazbenici iz svijeta jazza došli do istog zaključka, jer ih to često frustrira kad rade projekte koji su odmaknuti od onoga što neki smatraju pod jazzom".

Ono što se može čuti na "N.O. Jazz Festivalu" moguće je svrstati u više žanrovskih ladica, u rasponu od free jazza pa sve do post-metala. No, Škugor ističe da ova manifestacija, umjesto kategorizacije, teži otvorenosti, u kojoj takve krute podjele postaju bespredmetnima. Jedina podjela koju priznaje je ona na "glazbu kao biznis i glazbu kao takvu, a glazbeni biznis je ionako nešto čime se Studentski centar ne bi trebao baviti".

Festival je, sada već davne 2000., krenuo u KSET-u, da bi se potom preselio na sadašnju lokaciju – Studentski centar, odnosno, konkretnije Teatar &TD. To je dovelo i do određenih promjena u strukturi publike. No, Škugor tvrdi da se publika "nije toliko promijenila prelaskom u &TD, koliko pojavom Zagreb Jazz Festivala, jer je prije bilo puno ljudi koje glazba uopće nije zanimala, nego su dolazili jer je to bilo 'cool', što nije cilj ovog festivala, a srećom je Zagreb Jazz Festival takve odvukao".

Koliko je "N.O. Jazz Festival" u svojoj koncepciji različit od ostalih jazzerskih sijela vidljivo je i iz činjenice da njegovo ovogodišnje izdanje neće biti otvoreno koncertom, nego kazališnom predstavom. Riječ je o projektu "Anti Edip: anarhizam i shizofonija" Damira Bartola Indoša, autora koji je već i lani festival otvorio svojim "Teretnim čovjekom". Mate Škugor pritom smatra da Indoševi projekti, zapravo, posve logično uvode u glazbeni program, jer "u onome što Indoš radi na performerskoj sceni ima puno improvizacije, ne samo u govoru i pokretu, nego i u glazbi".

Premda nije ništa neuobičajeno da jedan festival nudi svakog dana nekoliko programa, ovaj je drukčiji i po tome što su po dva-tri izvođača ili ansambla redovito združeni unutar jedinstvene koncertne večeri. To, dakle, znači da publika koja želi čuti jednog izvođača mora slušati i glazbenike koji je možda i ne zanimaju, a upravo to i jest svjesna namjera organizatora. Naime, iako su ove godine večeri kompaktnije, Škugor ističe da je dobro da, kad ljudi već dođu zbog jedne stvari, čuju još i nešto potpuno drukčije.

"N.O. Jazz Festivala" uglavnom prilično uspješno izbjegava "mainstream" jazz, iako će se na njemu ove godine pojaviti Vijay Iyer i Matthew Shipp, dvojica od trojice glazbenika koje je prestižni časopis "Downbeat" nedavno proglasio najperspektivnijim američkim jazz pijanistima. No, s druge strane, ovaj festival kao ključne goste navodi i neke umjetnike koji će se vjerojatno teško ikad naći na naslovnici jedne takve srednjestrujaške tiskovine, pri čemu posebno treba izdvojiti američku skupinu "Isis", rodonačelnike žanra post-metala.

AUDIO VERZIJA

(T.M.)

Pročitajte i ...
N.O. Jazz Festival 2009.
Teretni čovjek - Damir Bartol Indoš
Zagreb Jazz i N.O. Jazz Festival (ne) smetaju jedan drugome

Anketa

Kako ste dosurfali do adrese Dnevni Kulturni Info?

Preko linka u emailu
Preko linka na netu
Čuo/čula sam o tome na Radiju 101
Ja uopće nisam na ovoj stranici